Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 augusti 2022

Domaren av Ian McEwan i svtPlay

Domaren  (The Children Act av Ian McEwan 2017)
Ett drama om hovrättsdomaren Fiona som försöker rädda livet på den svårt sjuke sjuttonåringen Adam. Hans föräldrar vägrar nämligen honom en livsviktig blodtransfusion på grund av sin religiösa övertygelse. Lagen ger Fiona rätt att gå mot deras vilja men vad vill Adam själv? Samtidigt kämpar Fiona för sitt äktenskap med Jack som trots att han älskar henne vill ha en affär med en annan kvinna, eftersom passionen i deras relation numera saknas. I rollerna: Emma Thompson, Stanley Tucci, Fionn Whitehead  m.fl. Se filmen: HÄR.

Down By the Salley Gardens  by W. B. Yeats (irländska : Gort na Saileán 1889)

Down by the salley gardens
   my love and I did meet;
She passed the salley gardens
   with little snow-white feet.
She bid me take love easy,
   as the leaves grow on the tree;
But I, being young and foolish,
   with her would not agree.

In a field by the river
   my love and I did stand,
And on my leaning shoulder
   she laid her snow-white hand.
She bid me take life easy,
   as the grass grows on the weirs;
But I was young and foolish,
   and now am full of tears. (lyssna: HÄR)

8 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för tipsen! Domaren har vi i bokhyllan och jag har inte läst den. Men antagligen är filmen bra.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tyckte om filmen, bra skådesspelare

Lena i Wales sa...

Tack för tipset.
Den ska jag titta på.
Ha det fint!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, filmen väcker många känslor och tankar.

femfemman sa...

Toppenbra tips! Tack!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, tror att du gillar denna!

Mia Eggimann sa...

Sånt är jobbigt. Det är väl viss religioner som ej tillåter blodtransfusion.

Hanneles bokparadis sa...

Mia. vissa religioner är märkliga, men minderåriga barn skyddas av lagen.