Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 september 2022

Johannes Anyuru och Ixelles - fem en fredag

lyssnade på Johannes Anyuru på Bokmässan och fick hans nya roman Ixelles signerad, intressant Bokmässebesök, talade med intressanta bekanta och nya obekanta, fick med mig en del böcker jag ska läsa och bokblogga om, hittade bra saker till sonens kajak- och friluftsliv 🚣🏼‍♀️
  1. Vilka titlar har du på din att läsa-lista? ca 990 olästa böcker i min bokhylla och några biblioteksböcker 📚
  2. Vilka är höjdpunkterna på helgens att göra-lista? hälsa på våra två yngsta barnbarn.
  3. Vad bockade du senast av? Bokmässan i Göteborg.
  4. Vad är något du inte kommer hinna med innan veckans slut? städa…
  5. Vad är något ofärdigt du inte jobbat med på minst ett år? rensa hemma.
Att göra hos: ElisaMatilda.

26 kommentarer:

Mösstanten sa...

En givande dag på bokmässan, förstår jag. Skönt att kunna besöka den på torsdagen. Ixelles köar jag för på biblioteket.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag har läst och har alla Anyurus böcker i bokhyllan, ville äga även denna.

wiolettan sa...

Bokmässa, det var länge sedan jag var på en sådan, kanske blir det igen.
Härligt att du fick ett intressant besök. Senast jag fick en signerad bok var av Jan Guillou.
Trevlig fredag.

Klimakteriehäxan sa...

Jag vågar verkligen inte räkna mina olästa böcker ... men annars sammanfaller våra svar på flera punkter! Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, en dag i böckernas värld, hur trevligt som helst!

Klimakteriehäxan, olästa böcker är en skatt 📚

Mrs Calloway sa...

det där med att städa och rensa kommer långt ner på listan. det finns roligare saker att göra. till exempel att hälsa på barnbarn

Kina sa...

Olästa böcker kräver att bli lästa! Dom skriker åt mig från bokhyllan!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, härligt att få göra det man vill 🙂

Kina, en bokhylla med bara lästa böcker låter inte kul 📚

Znogge sa...

En givande dag på bokmässan förstår jag. Det var väldigt många olästa böcker du har hemma. Tror att jag skulle bli nästan lite stressad av det...

Ingrid sa...

Jag har också en tendens att skjuta på städningen. Det går ju lika bra att göra det en måndag, åtminstone nu när jag lever själv.
Trevlig helg!

femfemman sa...

Så ROLIGT att ha bokmässan inom närs avstånd. Egentligen har jag den inom helt rimligt avstånd, ca 1 Tim och en kvart med bil....men detta året är vi upptagna to-sö. Och så är det väl så att jag har svårt med så mycket folk.
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, mår bra av att vara omgiven av böcker, biblioteksböcker kanske stressar ibland.

Ingrid, vi är två men gör lite som andan faller på.

Anna-Lena, lyxigt med all kultur så nära 🚃

Hannas krypin sa...

Oj, där ligger jag i lä med mina runt tio olästa böcker...

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, ett eget bibliotek har alltid varit en dröm, fick mer plats när barnen flyttat hemifrån 🙂

Paula sa...

Det var en gåtfull bok han skrivit. Jag har faktiskt inte läst honom. Men skulle bli stressad av att ha ett eget bibliotek med så många olästa böcker, hur ska man kunna välja...
Trevlig helg

Susjos sa...

Va kul att ha så nära till bokmässan. Känner inte igen författaren, får kollas upp.
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag mår bra och är lycklig av att omges av böcker, egna eller bibliotekets 📚

Susjos, Johannes Anyuru har vunnit ett par Augustpriser och annat, en av våra bästa nutidsförfattare.

Jokke sa...

Min att läsä-lista innehåller alla böcker, som har vunnit Finlandiapriset 😀

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, jag har läst några med Finlandiapriset 🇫🇮

Bokdamen sa...

Städning hinner en. Liksom att rensa. Finns så mycket annat som får komma först.

BP sa...

Kul med bokmässan. Du är ju lyckligt lottad och råkar bo i Göteborg. Men hur i hela fridens namn kan man ha 990 böcker "på vänt". Hela ditt hus måste ju vara ett bibliotek. Jag köper bara 3-4 böcker åt gången, sedan jag läser jag dom. När de är lästa köper jag nya. Så jag har aldrig mera än 3-4 böcker "på vänt".

Städa och rensa hemma - på något sett känner jag att dessa två saker är inte din prio nummer 1. Inte här heller om jag får säga så;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, det blev så när barnen flyttade hemifrån att jag fick plats för ett eget bibliotek, böcker finns i alla rum utom hall och badrum. Jag lånar mycket på biblioteket också, vanliga nya romaner, får även en del nya recensionsböcker.

Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv sa...

Wow det var många böcker. Men så funderar jag lite på hur många jag har själv. 😅

Anna i Portugal sa...

En okänd författare för mig. Städa är jag inte så noga med (lever så klart inte i misär, men sååå noga är det inte att städa varje vecka). Rensa behöver jag inte, så jag inte har så mkt prylar längre, efter tidigare rensningar.

Violen sa...

Städa och rensa hemma ligger inte så högt på tio i topplistan men ibland blir man tvungen. Jag har ett litet köksprojekt så jag får ta mig i kragen. Ska renovera köket med start om 2 veckor.
Önskar dig en trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, skyller på våra fyra barn att jag inte blir färdig med rensning... men det är orättvist för egentligen har de hjälpt mig rensa.

Violen, jag skulle inte tacka nej till ett nytt badrum.