Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 september 2022

politisk koppling - kulturfråga

Sofi Oksanen gör grundlig research. Oksanen har gjort väldigt mycket för den estniska litteraturen, lyft det och berättar om historien, som landets egna författare inte velat eller vågat berätta. Oksanen gör väldigt noggrann research och upptäcker nya saker hela tiden. Tidigare historieböcker i Finland kontrollerades i Moskva i Sovjet (!), så att mycket fakta har varit obekant och förskönat. Exempelvis har finska barn inte fått läsa om inbördeskriget i Finland. Det är stor skillnad hur vi i Norden uppfattar holocaust och hur man i östeuropa respektlöst kan lägga komposthög på judiska minnesmärken. När duvorna försvann är en viktig bok, saker som man inte pratat om.

i Finland har det funnits censur som är helt obekant i Sverige, i Belarus är det nu förbjudet att även HEMMA ha
Svetlana Alexievichs böcker. Det blir bara värre i världen, många författare sitter i fängelse.

Vilka kulturella verk med politisk koppling uppskattar du? undrar: Enligt O i veckans Kulturfråga.

18 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Tack för en insikt i det finska samhället. Saker jag inte var helt medveten om, men vissa jag anade.
Du får gärna skriva mer om detta om du vill, bara om du vill, så intressant.
I Sverige doldes också mycket kring kriget, mer än vad många fortfarande känner till.
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Lena I Wales, Sverige har levt ganska skyddat, och valresultat skrämmer mig, främlingsfientlighet som ökar

Mrs Calloway sa...

jag gillar Sofi Oksanen, men jag tycker att hon är lite ojämn. Svetlana Aleksijevitj tycker jag är så bra. ett ovanligt bra Nobelpris

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, och ett viktigt Nobelpris.

Robert W sa...

Intressant det du lyfter fram.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, och skrämmande hur det fria ordet stryps ute i världen.

Anki sa...

Oksanen är väldigt bra! Jag tycker om hennes böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Anki, Oksanen har lyft saker som ingen vågat/kunnat skriva tidigare.

Scylla sa...

Väldigt intressant Hannele, tack för info. Jag hörde Mark Levengood en gång säga att: folk i Sverige tror att Finland är ungefär samma sak, men det ÄR verkligen inte så, det är stor skillnad. Jag hör nog till dem som tänker same same. Jag har läst Utrensning och Baby Jane av Oksanen och tre böcker av Aleksijevitj och är väldigt imponerad av båda författarna. Håller dock med Mrs Calloway om att Oksanen är lite ojämn.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, Levengood har rätt där, ganska stor skillnad mellan Sverige och Finland. Oksanen och Alexievich är viktiga modiga författare.

femfemman sa...

Så lite nan vet, då man så länge levt skyddad i svenska ankdammen. Får ju hoppas att det inte blir för stora förändringar i samhället, men visst känner jag mig orolig över vad som nu kommer att hända med vårt Sverige

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, vissa människors röster känns väldigt egoistiska, världen har förändrat till det sämre… ingen minns längre vad som hände för nittio år sedan

znogge sa...

Det är nog en hel del som vi inte är medvetna om men att censur förekommit och förekommer känner jag till.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, i Sverige behöver man inte sitta i fängelse om man skriver och kritiserar makthavare

Klimakteriehäxan sa...

Vet att jag måste läsa mer av Oksanen.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Oksanens böcker är viktiga.

enligt O sa...

Jag har läst alldeles för lite av dessa två kvinnor.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, starka viktiga författare