Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 oktober 2022

Drömmen om ett liv av Sun Axelsson

Drömmen om ett liv (1976) av Sun Axelsson är första delen i trilogin som delvis bygger på författarens eget liv och uppväxt. Boken utsågs till Årets bok 1978. Vad innebar det att vara kvinna, intellektuell och att skriva självbiografiskt i Sverige 1978? Och hur har den litteraturen påverkat oss idag? Axelssons personliga skildring av en kvinnas vuxenblivande. Boken är utvald till Göteborg Läser 2022. Vad innebar det att vara kvinna, intellektuell och att skriva självbiografiskt i Sverige 1978? Och hur har den litteraturen påverkat oss idag?
Axelsson är född och uppvuxen i Göteborg och bodde sedan i Stockholm, Chile och Grekland, hon skrev kritik, reportage, barnböcker, filmmanus, gjorde tv och dokumentärer, och översatte bl a Neruda, Borges, Lorca och Harold Pinter.

    Någon gång måste man ju få säga det. Någon gång måste jag få ha den känslan av absolut frihet när jag skriver. Utan att känna skolbänkens hårda trä i ryggen. Att skriva som man tänker och ändå hoppas att det tas emot - öppet och med förståelse.
    Hela mitt liv har jag suttit i olika skolklasser och har mot min vilja tvingats erkänna min fruktan för lärarna.
    För kritikerna.
    För auktoriteterna. "Får man skriva så?"
    Vänta på mig! Om några år är jag annorlunda. Då ska jag ha läst alla böcker som man måste läsa. Alla böcker som alla säger att man bör läsa för att anses bildad. Vänta några dagar, några månader och år tills den dag kommer då jag har lyckats att förneka mig själv och mina innersta behov.
(sid 83) Flera smakbitar: HÄR.

19 kommentarer:

Robert W sa...

De böcker som man måste läsa för att anses bildad är inte alltid de bästa. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, eller så gillar man dem inte

wiolettan sa...


Låter intressant, jag blev nyfiken. Kanske kollar på biblioteket, för jag har inte läst något av henne.
Trevlig helg.

Mia Eggimann sa...

Den har jag aldrig hört talas om.

Susie på Stjärnarve... sa...

Har tidigare läst en del av henne, men det var några år sen nu. Just nu kan jag inte riktigt välja vilken bok jag ska läsa. Det bör helst vara en tunn bok och den får absolut inte vara inbunden, så det är tur att min gubbe passar på att köpa en massa pocket när han besöker loppisar.....
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, Sun Axelsson finns på biblioteket.

Mia, ganska känd göteborgsförfattare

Susie, att välja bok är inte alltid det lättaste, ofta väljer man det som man känner till.

Paula sa...

Jag räknar mig inte till intellektuella skaran även om jag läser mycket. Har därför svårt att tillgodogöra mig den världen, den är så totalt främmande för mig. Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Paula, det gör inte Sun Axelsson heller

Lottens Bokblogg sa...

Kände inte till henne alls. Låter som intressanta frågeställningar.

femfemman sa...

Känner igen namnet. Förväxlar nog med en annan Axelson. Gull-Maj???? Hon har iaf skrivit bra böcker.... Ha en god söndag!

Mrs Calloway sa...

känner till både bok och författare. läste den för många, många år sedan. förmodligen lite väl tidigt. tack för smakebit och påminnelse!

Cinnamon sa...

Känner igen författaren. Men har inte läst något henne. Tack för smakbiten

Bokdamen sa...

Känner till författaren, läst något men minns inte vad just nu. Tack för intressant smakbit.

Rämmengården sa...

Har inte läst. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Nina, boken är nästan femtio år, men finns i nytryck nu

Mösstanten sa...

Bra tips! Jag har bara läst någon senare självbiografisk bok av Sun Axelsson

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, hennes böcker ges ut igen, hon är riktig göteborgsförfattare.

Åsa sa...

Känner till författarnamnet, men inte helt säker på att jag läst något av henne. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, läses kanske mer av göteborgare, förr i tiden