Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 oktober 2022

negation i titel - tisdagstrio

Därför är jag inte feminist : ett feministiskt manifest (2017) av Jessa Crispin där hon argumenterar mot sättet att missbruka ordet feminist i olika sammanhang.
Historiens metoo-vrål : är jag inte människa (2019) av Ebba Witt-Brattström är är en historisk genomgång om vad kvinnorna har fått utstå under historiens gång; övergrepp på flickor och kvinnor från Antiken fram till idag. En viktig och oerhört stark bok med citat från litteraturen och verkliga livet. Detta eviga att kvinnor har sig själv att skylla.

Om icke vetekornet (1967) av Ngũgĩ wa Thiong' beskriver hur klyftan växer mellan olika kulturer; hedningar och kristna i Kenya.


Negation i titeln (inte, icke osv) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.


ät inte en hel kanelbulle, dela med någon du tycker om 😍

22 kommentarer:

femfemman sa...

Ebbas bok skulle jag gärna läsa. Även boken av henne som inte är feminist. Håller med henne... otdet är använt i så många sammanhang, så jag har svårt att förstå den verkliga innebörden.
Och visst fanns det män som blev utsatta under metoo. Och naturligtvis har kvinnor blivit nedvärderande under historiens gång. Och är fortfarande...

Monika sa...

Känner igen alla tre, men har inte läst någon av dem.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, Ebba Witt-Brattström har skrivit flera intressanta läsvärda böcker, och hon har lyft flera kvinnliga författare.

Mösstanten sa...

Men vilken intressant trio det här verkar vara! Jag har inte läst någon av böckerna, men Ebba Witt Brattström och Jessica Crispins böcker är jag definitivt nyfiken på.

Maria sa...

Tack för jätteintressanta tips! Har inte läst någon av dem./Maria

Sara Pepparkaka sa...

Ngũgĩ wa Thiong'o skulle jag vilja läsa någon gång.

Klimakteriehäxan sa...

Kul att du hittat ditt eget icke-spår! Och får en kanelbulle, om än bara en halv!

Anna i Portugal sa...

Dessa tre böcker har inte bara negationen i titeln som gemensam nämnare utan mänsklighet. Att vi alla är människor, personer, som oavsett kön, religion, läggning, utseende och etnicitet har exakt samma rättigheter.

Mrs Calloway sa...

jag tror att jag ska hedra kardemummabullen idag. tycker att den får för lite uppmärksamhet. vill absolut läsa Om icke vetekornet

Robert W sa...

Ngũgĩ wa Thiong'o skriver bra böcker! Jag tycker dock att Floden mellan bergen är bättre än Om icke vetekornet.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, i morgon får det bli kardemumma, 2-åringen har bakat kanelbullar med sonen 😍

Robert W, nu gällde det negationer

znogge sa...

Ebba Witt Brattströms bok skulle jag gärna läsa.
Gott med en bulle dagen till ära :D

Mia Eggimann sa...

Det var nya böcker för mig så inget jag läst.

Veiken sa...

Ebbas Witt Brattströms bok skulle jag gärna vilja läsa.
Inte sett en kanelbulle idag. Visste knappt att det var den dagen idag!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, kanelbulle är ju en svensk tradition 🇸🇪

Cinnamon sa...

Har inte läst någon av dina böcker. Tack för tipsen!

Lena sa...

Böcker som jag inte läst, men de verkar intressanta.

Lottens Bokblogg sa...

Det var tre exempel som gjorde mig nyfiken!

Ugglanoboken sa...

Ngũgĩ wa Thiong'o har jag varit nyfiken på ett tag, men än så länge har jag inte läst. Tack för intressanta tips!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, alla tre här är intressanta. Ngũgĩ wa Thiong' beskriver bra klyftan mellan olika kulturer, vilket är aktuellt i många delar av världen.

C.R.M. Nilsson sa...

Spännande titlar, men jag har inte läst någon av dem.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, tankeväckande bra böcker.