Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 oktober 2022

OBS! tisdagstrio

Olive, igen (2020) av Elizabeth Strout berättar om Den pensionerade matteläraren Olive som på sitt egensinniga, kärva men empatiska sätt iakttar hon de andra invånarna i den lilla staden Crosby i Maine.
Bergensare (2017) av Tomas Espedal glider mellan olika genrer; prosa, dikt, essä, kortprosa. Han utmanar berättarkonsten och experimenterar men språket. Med James Joyces Dubliners som diskret ledsagare tar författaren med läsarna längs de egna kvarteren och gatorna i hemstaden.
Soluppgång över strandpromenaden (2022) av Jenny Colgan berättar Marisa som inte kan förstå hur andra kan gå vidare med sina liv så snabbt, när hon fortfarande kämpar med sorgen efter hennes älskade morfar. Hon lider av agorafobi och panikattacker. Hur länge kan hon sköta sitt jobb hemifrån och handla på nätet.


OBS! (en titel på varje bokstav: O, B och S) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

21 kommentarer:

Cinnamon sa...

Tack för tipsen! Har inte läst någon i din trio.

Mösstanten sa...

En trio med variation. Jag har inte läst någon av böckerna men Olive igen lockar mig att läsa mer av Elisabeth Strout. Har jag den i läslistan? Får kolla.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, olika men alla tre läsvärda.

Mösstanten, jag har tyckt om Strouts böcker.

Ugglanoboken sa...

Olive, igen ska jag läsa! Gillade att läsa om henne i förra boken! Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, roligt tema igen! 🙂

Maria sa...

Helt nya boktips för mig! Olive skriver jag upp på min läslista.
Maria

Klimakteriehäxan sa...

Har läst annat av Colgan (och kanske kan det räcka?) men ingen i din trio.

Anna i Portugal sa...

Har inte läst någon av de böckerna, eller författarna. Olive, igen låter dock lite kul!

Fialia sa...

Har läst två böcker av Colgan i sommar, men inte den här. Men den ligger absolut på min TBR

Znogge sa...

En intressant trio där jag bara har läst trean. Colgans böcker är alltid säkra kort.

Anki sa...

Olive, igen är bra!

Hanneles bokparadis sa...

Anki, Elizabeth Strout är intressant författare, kanske inte alltid så munter.

Mia Eggimann sa...

Jag har läst Soluppgång de andra har jag inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, Colgan har skrivit många trevliga böcker 📚

femfemman sa...

Jenny Colgan är trevlig att läsa. Lättläst och berörande.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, Colgan tar upp många allvarliga ämnen, gillar hennes miljöbeskrivningar 🇬🇧

Mrs Calloway sa...

har läst och sett Ketteridge. Tomas Espedal har jag läst och tyckt jättemycket om

Amanda Kanterfors sa...

Jag har läst annat av Jenny Colgan, tycker hon är en bra författare. Ska kolla upp den boken du tipsar om. :)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, vill läsa mer av Tomas Espedal

Amanda, Colgan har skrivit ganska mycket, denna är helt ny, tar upp allvarliga saker.

Robert W sa...

Agorafobi och panikattacker låter verkligen jobbigt.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Colgan skriver väldigt bra om det.