Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 oktober 2022

se Annie Ernaux senaste film gratis - helgfråga

Läser alltid nya nobelpristagare, Annie Ernaux har jag läst och nu finns  Kvinnan som radioföljetong i P1: HÄR. Och med bibliotekskortet finns bra filmer gratis, Ernaux senaste Omständigheter (L'événement): Cineasterna.

Akademiens motivering: "för det mod och den kliniska skärpa varmed hon avtäcker det personliga minnets rötter, främlingskap och kollektiva ramar”.


Kommer du läsa något av nobelpristagaren Annie Ernaux?
undrar: Mia i Helgfrågan.

14 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Kände inte till filmen. Borde väl komma upp på bio också?

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, du kan ju titta gratis hemma i tv-soffan!

Anki sa...

Jag började läsa Åren men slutade innan slutet... Men ska försöka någpo gång igen.

Hanneles bokparadis sa...

Anki, Åren är riktigt bra, man känner igen mycket, i alla fall om man är lite äldre

Robert W sa...

Men du har alltså läst böcker av henne innan hon fick Nobelpriset? I så fall blir det extra guldstjärna ;)

PS, Nu är det så här igen att jag, när jag är inne på din blogg, slussas vidare till en reklamsida (idag reklam för sexchat om jag förstod det rätt).

Mrs Calloway sa...

Omständigheter vill jag varken läsa eller se. har hört bit av uppläsning och det var förfärligt. har läst Min far och Kvinnan och tänker lägga till en eller flera titlar. jag kom in på en reklamsida som påpekar att jag behöver köpa höstkläder. det är i och för sig riktigt, men lite fel väg att gå

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, märkligt, själv trycker jag inte på några länkar, kollar mest bloggar. Det har hänt förr att jag hunnit läsa Nobelpristagare innan.

Mrs Calloway, jag är också lite tveksam till Omständigheter, en viktig bok, men jag gillar inte så tufft

znogge sa...

Jag brukar alltid försöka läsa något av nobelpristagaren men här är kön redan lång.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, lång kö alltid till färska Nobelpristagare, kul att så mycket finns redan översatt

Mösstanten sa...

Jättebra tips! Kanske jag lyssnar på radioföljetongen. Nu för tiden kan man ju bestämma själv när och hur.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, du har ju bibliotekskort, finns massa filmer i Cineasterna.

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst något av henne.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, men filmer kan man se gratis i Cineasterna.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, filmen är ny och man kan se gratis om man har ett bibliotekskort.