Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 november 2022

blod, svett & tårar - tisdagstrio

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru handlar om vänskap, svek, terror. En samtidsroman om den rotlöshet som många upplever i förorterna. Boken berättar om tre ungdomar som gör ett terrorattentat i en bokaffär där de tar gisslan. Ledaren Hamad har varit i Syrien och krigat med IS.
Heja, Heja! av Martina Haag är en verklig inspirationsbok för alla soffliggare. Hon bjuder på sig själv, talar om motgångar och svårigheter att komma igång. Martina tror stenhårt på att alla kan, men det är svett och tårar.
Himlen ska gråta blod (2021) av Sigbjörn Mostue berättar om den cancersjuke före detta elitsoldaten Even ger sig ut på det som är tänkt att vara hans sista uppdrag.


Blod, svett & tårar (en av varje) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

17 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Anyurus bok väntar sedan länge i min bokhylla, men jag har inte läst den ännu. Hans Ixelles vill jag också läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, böcker är tålmodiga och kan vänta.

Anna i Portugal sa...

Snygg trio du fick ihop där! Anyurus har du (eller nån annan bloggare) tipsat om tidigare, har hans namn på boklistan i alla fall :)

Maria sa...

De kommer drunkna i sina mödrars tårar är en jättebra bok!

Mösstanten sa...

Här är verkligen blod, svett och tårar i en spännande blandning. Anyurus bok är mycket bra, tycker jag. De andra två har jag inte läst.

C.R.M. Nilsson sa...

Anyurus bok har jag läst och tyckt mycket om. Jag hade funderingar på att ta med den i min egen trio.

Robert W sa...

Anyurus bok fick komma med i min trio också.

Mrs Calloway sa...

vi läste Anyuru i en bokcirkel och jag tror att inte att någon utav oss gillade boken. Martina Haag har jag inte läst. Himlen ska gråta blod känner jag inte alls igen. har du skrivit om den?

Sara Pepparkaka sa...

Jag borde nog läsa något av Anyuru.

wiolettan sa...

Bra tips. Ämnen som berör.
Önskar dig en fin dag.

Znogge sa...

En intressant och varierad trio med viktiga och lite svåra ämnen.

Fialia sa...

De här böckerna skulle jag vilja läsa.

femfemman sa...

Martina Haag är lättläst. Skulle nog kunna gilla den sistnämnda boken också. Låter som om man skulle vilja gråta en skvätt...

Mia Eggimann sa...

Jag tänkte ha med Himlen ska gråta blod men ångrade mig i sista sekund.

Hanneles bokparadis sa...

alla tre bra, Himlen ska gråta blod riktigt spännande

Veiken sa...

Tack för tips. Himlen ska gråta blod låter spännande!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, jag tror du skulle gilla Sigbjörn Mostues bok.