Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 november 2022

English Georgic... lite överkurs kanske...?

älskar att rota bland böcker på loppis, plockade med mig The English Georgic: A Study of the Development of a Form by Professor John Chalker... en bok som fattades i min bokhylla. Georgic = a poem dealing with farming or rural life, och då finns det ju flera poeter... Georgics by Virgil var för ett par tusen år sedan på latin, Georgica (en lärodikt om jordbruket) av Vergilius är jag inte bekant med, kände inte till John Gay född 1732, John Milton har jag hört talas om, läst något om/av Wordsworth...

4 kommentarer:

Hanna / Rak i ryggen sa...

Ekolitteratur, mycket trendigt just nu, men Chalker låter hårdkokt :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, återvinning är toppen - fast jag är osäker om 1970-års litterära teorier är aktuella idag... trots att det handlar om äldre poesi

Mösstanten sa...

Hur gör du? Lämnar du tillbaka boken till loppis om du upptäcker att den inte var vad du trodde eller känns inaktuell?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nja, försöker fundera redan på loppis om boken är värt att ta hem, men äldre böcker lämnar jag till loppis.