Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 december 2022

bokklappar - tisdagstrio

Sydkoreanska författare till fjortonåringen: Vår förvridne hjälte av Yi Munyol och två böcker av Sun-Mi Hwang, för hon ska till Sydkorea nästa sommar med scouter. Världsscoutjamboreen med 50_000 scouter från hela världen.
Hittade på loppis helt oläst Godnattsagor för rebelltjejer 2 för nioåringen, med 100 nya berättelser som bygger på verkliga fantastiska kvinnor - alltifrån drottning Nefertiti till Beyoncé.

Fortsätter med Percy Jackson-serien av Rick Riordan till elvaåringen, hon gick på engelsk förskola: The House of Hades och The Mark of Athena.

Bokklappar (till dig själv eller någon annan) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

17 kommentarer:

Cinnamon sa...

Godnattsagor för rebelltjejer 2 och Riordans böcker har jag läst. Vädligt fina julklappar allihop!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, jag vet att barnbarnen kommer att gilla dem!

Mösstanten sa...

Härliga julklappar till dina barnbarn. Tror jag, har ju bara läst boken om hönan, men det verkar så. Spännande med Sydkorea.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nioåringen älskar att läsa om berömda kvinnor som har förändrat världen.

Maria sa...

Underbara julklappar! Tack för tips!

znogge sa...

Vilken spännande resa som väntar för fjortonåringen. Kommer att bli ett minne för livet.

Anna i Portugal sa...

Jag har varit på ett världsjamboree en gång, det blir helt säkert en alldeles fantastisk upplevelse. Bra böcker du har valt ut som gåvor.

Anki sa...

Det finns Rebeltjejer också på finska, såg den just igår på biblioteket. Det är så bra att det finns sådana böcker nuförtiden!

Hanneles bokparadis sa...

Maria, jag vet att mottagare önskar dessa 🙂

Znogge, det är en gång hon får ett sånt tillfälle!

Anna i Portugal, jag har inte varit scout men maken var med på världsjamboree i Norge, kul att barnbarnet får en sån upplevelse!

Anki, Rebelltjejer är helt underbara inspirerande böcker.

Klimakteriehäxan sa...

Bra klappval ser det ut att vara!

Monika sa...

Riordans böcker är jag lite nyfiken på. Trots att jag har "fel" ålder 😁

Amanda Kanterfors sa...

Intressanta boktips Percy Jackson böckerna hört att de ska vara bra. Men inte läst de.Kanske får göra det :)

Mrs Calloway sa...

Godnattsagorna har mitt äldsta flickbarnbarn fått. kul med de sydkoreanska böckerna till scoutflickan

Ugglanoboken sa...

Vilka fina bokklappar! Häftigt att få åka till Sydkorea!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag vet att dessa kommer att bli uppskattade.

Monika, läst den första av Rick Riordans bok och gillade den, kul att diskutera böcker med barnbarn.

Amanda, inte för sent 🙂

Mts Calloway, nioåringen gillade boken om Marie Curie, tror att hon kommer att gilla denna.

Helena, tänk, en upplevelse som hon får chansen till!

C.R.M. Nilsson sa...

Godnattsagor för rebelltjejer är en fantastisk julklapp!

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, nioåringen är väldigt intresserad!