Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 december 2022

Metafysik av Wisława Szymborska

Metafysik
Det var en gång,
Det var, så tog det slut.
I en given turordning,
ty sådan är regeln i det här förlorarspelet.
En banal slutsats, inte ens värd att skriva ner,
om det inte var för en obestridligt faktum,
ett faktum för evigheters evighet,
för hela kosmos, sådant det är och kommer att vara,
att något var där på riktigt,
så länge det inte tog slut,
till och med det faktum
att du idag har ätit klimpsoppa med fläsksvål.

11 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så bra skrivet! Exakt så är livet.

Hanneles bokparadis sa...

Karin, jag tycker om Wisława Szymborskas texter.

femfemman sa...

Den var jobbug. Får läsa många gånger...och ändå inte riktigt fatta...
Har nog hört lite för mycket luciatåget idag...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, vet inte om man behöver fatta... bara njuta av texten

znogge sa...

Välformulerat!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det kan man få Nobelpris för!

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tack för dikt, kosmiskt med klimp 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, bra blandning, vardag med rymd 🪐

Mösstanten sa...

Vardag med rymd, det säger mycket. Hennes dikter växer medan man läser och funderar påsen.

Christina Karlsson sa...

Haha, det där låter spännande. Vill jag absolut läsa. Klimpsoppa med fläsksvål :) Tack för den!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, precis, nytt vid varje läsning.

Christina, låter lite polskt 🙃