Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 december 2022

Du vet inte vad krig är : en ukrainsk flickas dagbok

Du vet inte vad krig är : en ukrainsk flickas dagbok (2022) av Yeva Skalietska läste jag tillsammans med nioåringen. Helt autentisk ögonblicklig berättelse av Yeva som levde helt vanligt liv innan, firade sin 12-års dag. Explosioner började och hon fick gömma sig i källaren med sin mormor. Hon springer tillbaka hem och hämtar sin dagbok. Hon skriver här och nu, känslorna, chatt med klasskompisar som alla rädda. Lätt för svenska barn att känna igen sig, samma vardagsliv vi lever här. Innehåller teckning över staden Yeva lever i, foton av hennes vardag. En välskriven viktig bladvändare som jag köpt till våra barnbarn.

"Klockan 08:40. Min klasskompis Maryna ringde för att berätta att hennes moster sa att granatbeskjutningen skulle sätta igång igen om en halvtimme. En liten stund efter det samtalet somnade jag och sov i ungefär en timme. Det blev ingen beskjutning trots allt.
    Sedan fick vi veta att ukrainska stridsvagnar och trupptransportfordon står utplacerade mellan bostadshus. Vi är oroliga för att vi kommer att användas som mänskliga sköldar. Farmor bestämde sig för att ringa till sin vän Inna och höra om vi kan bo hos henne.
" (sid 49) Flera smakbitar: HÄR.

Den 24 februari 2022 attackeras plötsligt 12-åriga Yeva Skalietskas hemstad Charkiv när Ryssland inleder sin invasion av Ukraina. I denna dagbok beskriver hon bombningarna hon och hennes farmor utsattes för och deras desperata flykt västerut, bort från krigets fasor. Utmattade efter långa tågresor och vistelser på överfulla flyktingcenter i västra Ukraina hittar Yeva och hennes farmor till slut en fristad i Dublin. Där börjar hon skapa sig ett nytt liv, men hoppet om att en dag kunna återvända hem lever. En inblick i hur krig och konflikter upplevs genom ett barns ögon. Viktig läsning för både vuxna och barn.

22 kommentarer:

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tack för tips. Den borde man läsa.

Monika sa...

Den borde många läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, läst tillsammans med nioåringen 💕

Monika, riktigt läsvärd viktig bok.

Lottens bokblogg sa...

Tänk att det redan kommit böcker om det! Låter som en viktig bok.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, boken finns översatt till finska 🇫🇮

Znogge sa...

Det låter som en bra och viktig bok. Fast helst skulle den inte behöva finnas...

Klimakteriehäxan sa...

Den skulle jag köpa direkt om barnbarnen vore i rätt ålder. Om jag inte borde läsa den själv förstås???

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!
Har sett den på Akademibokhandeln när jag var dit i veckan.

Paula sa...

Orsakerna till krigsutbrottet, tas det upp någonstans i boken, eller är det endast det verkliga skeendena som flickan tar upp i sin dagbok?
Förstår att det är en viktig skildring som många behöver läsa, kanske skulle den fungera även i skolans undervisningsplan?
Tack fölr smakbit

Mrs Calloway sa...

ska jag läsa. kanske något för äldsta barnbarnet. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, passar för alla åldrar!

Paula, det finns aktuella tidningsrubriker från dagstidningar från flera länder.

Mrs Calloway, barnen pratar ju om kriget i skolan, jag läste tillsammans med barnbarn.

Christina Karlsson sa...

Intressant, men tungt....

Allt gott!
Christina

Hanneles bokparadis sa...

Christina, verkliga livet för många nu.

Åsa sa...

Klart viktig bok. Tack för smakbiten!

Äventyret framtiden sa...

Tack för tipset, måste läsas så snart jag får tag på boken!

Hanneles bokparadis sa...

Karin, bra viktig läsning även för vuxna 🇺🇦

Bokdivisionen sa...

Fint att du läser den med ditt barnbarn!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, hon är intresserad och de har pratat i skolan 💕

Mösstanten sa...

Så bra att den boken finns. Hoppas att många läser den.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, bra läsning även för vuxna,

KajsaLisa sa...

Det är nog bra att vi i vår trygga värld påminns om hur dom har det där nere. Vi år aldrig glömma dom.
Släppte just sista inlägget för i år,jag tar paus i bloggandet nu, God Jul och Gott nytt år.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, önskar en bra julledighet! 🎄⭐️💚