Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 september 2023

India Song av Marguerite Duras svt

India Song Fransk långfilm från 1975. Se: HÄR,
Ett drama om Anne-Marie som är den franske ambassadörens fru i 1930-talets Calcutta. Tillsammans med ett antal dekadenta aristokrater försöker hon desperat hålla skenet uppe i en allt ödsligare ambassadbyggnad. Diplomathustrun Anne-Marie, spelad av Delphine Seyrig, åtrås av både en ung britt som offrat allt för henne och av en besinningslöst förälskad vicekonsul. Utanför väntar dock en obönhörlig kulturkrock med det färgsprakande, kaotiska myllret i miljonstaden. Regi: Marguerite Duras. I rollerna: Delphine Seyrig, Michael Lonsdale, Mathieu Carrière, Claude Mann, Vernon Dobtcheff, Didier Flamand m.fl. Se svtPlay: HÄR, eller: Cineasterna.

10 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Tack för filmtips, ska jag kolla in. Har lite svårt för gamla filmer men om den är välgjord håller den ju än!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, det händer inte så mycket, lite "svår" film men jag gillar Marguerite Duras böcker.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Stod inte ut med att se filmen till slutet förra gången, men ska göra ett nytt försök nu. Ovant tempo 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, visas sista kvällen, lite långsam tempo som Duras böcker

Mösstanten sa...

Men den här måste jag ju se!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, tror det var sista kvällen i svtPlay, jag lånade dvd på biblioteket, tror man kan streama på Cineasterna.

Mrs Calloway sa...

den här har jag sett ett par gånger. väldigt avslöjande

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, intressant beskrivning

Mösstanten sa...

En påminnelse till kan vara på sin plats. Jag har ju inte sett den än.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, passar bra ihop med Vicekonsuln av Marguerite Duras.