Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 december 2022

julstämningstips - kulturfråga

Det är en väl utspridd missuppfattning att julen bara är EN dag, julen varken börjar eller slutar den 24:e december, det är ju minst en månads njutning. Viktigt att inte stressa, inte ha för mycket måsten, göra det man tycker är roligt. Inte städa ihjäl, delegera, jobba tillsammans. Köp färdigt det man inte hinner med. Baka egna pepparkakor med barn om man hinner, eller bara garnera färdiga pepparkakor med namn. Pynta lagom, tillsammans. Dricka glögg, läsa bra stämningsfulla julböcker, titta på julfilm. Stressa inte med att hälsa på hela släkten, turas om vartannat år. Inga måsten. Gärna återvinningsjulklappar.

Vilka är dina bästa tips för att skapa julstämning? undrar: Enligt O i Veckans Kulturfråga.

16 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Många bra tips där! 24:e är kulmen och upptakten är det roligaste med jul för mig. Den 26:e tycker jag att julen är slut, efterdyningarna är jag inte intresserad av. Jag gör bara det jag vill och tycker om. Finns inga måsten alls och så har jag haft det sen barnen var små. Då valde vi att ha julafton hemma och hade som tradition att inte ens klä på oss på julaftonen utan det var myskläder eller pyjamas som gällde hela dagen.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, avslappnat ska det vara, men julen är inte slut den 26:e... jag gillar dagarna efter då man slipper laga så mycket mat utan kan äta goda rester, njuta av den fina belysningen och läsa julklappsböcker 📚

Anki sa...

Bra tips! Inget att tillägga. :)

Hanneles bokparadis sa...

Anki, lagom är bäst 😍

Znogge sa...

Håller med dig helt! Vissa saker lagar vi själv och annat köper vi färdigt. I min värld finns det ingen prestige i att vara husmoster och slava i köket. Julmånaden ska vara mysig samt trivsam och inget stressmoment.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ingen stress under december, och inte bara en i familjen som ska fixa allt.

Mrs Calloway sa...

nej, stress undanbedes. jag gör så mycket eller så litet jag vill. familjens vegetarianer ordnar mycket själva, men jansson brukar falla på min lott. och brödbak. men det viktiga är att umgås med familjen som just under julen är fulltalig

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, maken och jag gör jansson tillsammans, bara vi två som gillar det, men vi har inte alla rätter på julafton 💕 Barnen har ju sina respektive så sällan alla samlas samtidigt, de får ju turas om.

femfemman sa...

Jo, det är nog så att en i familjen alltid fixat det mesta. För att hon inte har förmåga att säga ifrån! Tokigt! Men så gillar hon inte julen heller ..Typisk gråthögtid....

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, för länge sedan jag slutade fixa allt själv... nu firar vi jul hos barnen ibland, och om är de bortresta så är vi kattvakter 🐕

Robert W sa...

Jag inser att det är en hel del som måste göras och jag har ingen att delegera till.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, men du har ju två döttrar…

Äventyret framtiden sa...

Julen pågår länge, med början den 1 advent och slutar ungefär vid nyår men ändå inte förrän den 14 januari enligt gammalt. Ibland hade jag julgranen inne längre än så bara för stämningens skull och för att den inte barrade.
Annars gillar jag tanken på inga måsten, bara vara och ta vara på tiden.

Hanneles bokparadis sa...

Karin, håller med, man ska inte stressa med att plocka bort allt ljus och pynt🎄 en mörk årstid.

enligt O sa...

Jag har inte riktigt lärt mig att uppskatta julen, men kanske lär jag mig någon gång!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, hela 1970-tal struntade jag i julen, men sen fick vi ju egna barn... hörde många vuxna stressa och gnälla, jag startade en julblogg och ville förmedla det positiva med julen 🎄