Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 januari 2023

läser om böcker - helgfråga

Det händer att jag läser om böcker, kanske inte direkt deckare eller feelgood, vilka jag gärna lånar på biblioteket. Två flickor på Irland (The Country Girls1960) av Edna O'Brien är hennes debutroman, första delen i en trilogi om den sympatiska Kate och egoistiska Baba. Nu finns boken i nyöversättning som jag tänkte läsa eftersom jag gillar irländska Edna O'Brien.

Läser du om böcker? Gärna ett exempel. Veckans helgfråga hos: Mia.

15 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Edna O´Brien läste jag allt om förr i tiden. skulle också kunna läsa om

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, gillar när Edna O'Brien skriver om det gamla England 🇬🇧

Klimakteriehäxan sa...

Edna OB är en gemensam favorit, tror att jag reprisläst någon (jag har ju en hel trave)

Anki sa...

Jo, jag läser om böcker. I december läste jag om Viides tuuli av Päivi Honkapää.

Robert W sa...

Det händer att jag läser om böcker, men det är inte ofta.

femfemman sa...

Gjorde så när jag var barn. Och jag bara hade fem böcker i bibliotek. Har också läst om "Törnfåglarna". Och gråtit om igen. Men det är nog allt. Bättre att läsa det o-lästa. Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

Anki, se inte att Päivi Honkapää fins på biblioteket

Robert W, oftast hinner man inte.

Anna-Lena, Törnfåglarna har jag också gråtit över, både film och bok.

znogge sa...

Som barn läste jag gärna om mina favoritböcker men som vuxen gör det inte längre.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, deckare kanske man inte läser om...

Lena sa...

Okända böcker för mig. Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, Edna O'Briens böcker är ganska gamla.

Mia Eggimann sa...

Nyöversättning blir gärna omläsning.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, ibland blir man läsa om gamla böcker.

Åsa sa...

Edna O'Brien kände jag inte till. Läser sällan om böcker helt och hållet, men det händer.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, kanske del av vissa böcker.