Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 januari 2023

Mordet på Orientexpressen à la 1974

Mordet på Orientexpressen Brittisk långfilm från 1974
Det är vintern 1935 och den lyxiga Orientexpressen dundrar fram på sin väg mellan Istanbul och Calais. Mitt i natten tvingas tåget stanna eftersom spåret är blockerat av snömassor. På morgonen hittas industrimagnaten Ratchett mördad med tolv knivhugg, trots att hans kupé var låst. Nu gäller det för mästerdetektiven Hercule Poirot att snabbt lösa fallet innan ovädret bedarrar och passagerarna på tåget skingras för vinden. Det visar sig snart att många av de ombordvarande hade motiv att döda Ratchett. Regi: Sidney Lumet. I rollerna: Albert Finney, Lauren Bacall, Ingrid Bergman, Sean Connery, Jacqueline Bisset, Anthony Perkins, Vanessa Redgrave m.fl. (Murder on the Orient Express) Se: HÄR.

10 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Såg en ny inspelning av den, men den typen av deckargåta är inte för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, den nyaste har jag inte sett, denna är femtio år gammal med alla stora stjärnor, de flesta döda nu; Lauren Bacall, Ingrid Bergman, Sean Connery...

Äventyret framtiden sa...

Idel ädel adel bland filmskådespelarna. Jag har sett filmen flera gånger i olika tappningar. Tänk att vara så illa omtyckt att alla sticker kniven i en. ujuj.

Hanneles bokparadis sa...

Karin, man får inte spoila... 😲

Klimakteriehäxan sa...

Tror faktiskt inte att jag sett den. Men nu kanske? Stjärnspäckat så det räcker och blir över.

Znogge sa...

Den är verkligen en klassiker med många duktiga skådespelare.

Hanneles bokparadis sa...

Den här gamla filmen hade jag nog inte sett tidigare, sevärd med alla skådespelare 🎥

Hanna / Rak i ryggen sa...

En riktig klassiker. Jag mäktade tyvärr inte med tempot men borde kanske prova en annan filmatisering.

Jokke sa...

Jag har tittat på den här filmer två gånger. Bra film. Jäg tycker också om boken

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag gillar David Suchet som Poirot.

Jokke, Agatha Christies böcker är bra, fortfarande.