Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 februari 2023

Bartolomeus och spöket

Bartolomeus och spöket (1983) av Moni Nilsson med Pija Lindenbaums fina illustrationer var sonens favorit när han var liten, lånad biblioteksbok som svår att få tag på. Nu ville sonen läsa den för sina barn, jag hittade ett ex på Bokbörsen. 

  Bartolomeus var äldst på förskolan för de andra barnen hade börjat i skolan, tråkigt. Han är ganska ensam, han tyckte inte om sitt namn heller. Han är charmig, rolig och påhittig. Bartolomeus trodde på häxor och spöken, de var svåra att få tag på nu för tiden. Men han var övertygad om att han någon gång skulle stöta på ett flaxande, kraxande spöke, som skulle lära honom trolla. Bartolomeus tyckte det var väldigt arbetsamt att ha en mamma som är femtiotre år, då är man för gammal för att förstå nånting. Vuxna bestämmer för mycket, barn behöver vara listiga. En rolig och tänkvärd bok, bra barnböcker roar även vuxna.

8 kommentarer:

Mösstanten sa...

Så fint att du hittade boken på Bokbörsen. Det är härligt att ge läsupplevelser vidare genom generationerna.

Ann sa...

Då kanske Boken som inte bli läst är ett tips :) Vi gav den till min systerdotter och hon älskar den!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, för mig är boken ny, kul att läsa 🙂

Ann, roligt att höra, boken verkar inte finnas på bibliotek, tråkigt när gamla bra böcker försvinner.

Znogge sa...

Så roligt att du hittade boken och kanske blir den en ny favorit för en yngre generation!

Klimakteriehäxan sa...

Mitt barnbarn gillar inte spöken - än i alla fall ...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, gammat kan bli nytt igen 📚

Klimakteriehäxan, det gjorde inte våra heller, men detta är väldigt sympatiskt spöke.

femfemman sa...

Tänker ju inte då långt, att man kan hitta gamla "godingar" på nätet. Bra tips! Verkar vara en riktig höjdarbok!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, ibland vill man hitta böcker som inte längre finns på biblioteket 📚