Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

15 februari 2023

kĂ€rlek 💚 kulturfrĂ„ga

Maurice (1914) av E. M. Forster (1879-1970) ville han inte ge ut under sin livstid. Han var tonÄring nÀr Oscar Wilde dömdes till straffarbete för otukt. Fortfarande efter 100 Är finns det mÄnga lÀnder dÀr publicering av boken inte skulle ses med blida ögon. En utvecklingsroman av en pojke till man, tidsskildring frÄn övre medelklassmiljö, med antal tidsmarkörer som visar att hÀndelserna var för hundra Är sedan, men inte störande. KÀnslorna Àr sig lika Àn idag, fast förhoppningsvis utan rÀdsla och förakt.

Sju böcker om kÀrlek som inte riktigt Àr slut fast man lÀst fÀrdigt:

MĂ€nniskans slaveri (1915) av W. Somerset Maugham
Verandan (1947) av Sivar Arnér
Lockrop om vÄren (1939) av Eva Berg
Charlotte Löwensköld (1925) av Selma Lagerlöf
Stolthet och fördom (1813) av Jane Austen
Jane Eyre
(1847) av Charlotte Brontë
VedergÀllningens vÀgar (1945) av Karen Blixen.

Vilken kultur inom temat kÀrlek tycker du extra mycket om?
undrar: Enligt O i veckans KulturfrÄga.

11 kommentarer:

Znogge sa...

Det finns verkligen mÄnga böcker med kÀrlek och böcker som Àr vÀldigt lÀsvÀrda. Sedan Àr inte en film helt fel heller.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, mĂ„nga fina filmer som man gĂ€rna ser om 💕

Äventyret framtiden sa...

Av de hÀr böckerna du nÀmner Àr det tvÄ av dem som jag inte har lÀst om jag minns rÀtt.Somerset Maugham och Berg, ja inte Maurice heller.
Jag har tĂ€nkt "hela huvudet runt" som man sĂ€ger pĂ„ Åland men har lite svĂ„rt att sĂ€tta fingret pĂ„ vilken kultur inom temat kĂ€rlek som jag tycker extra mycket om. Eventuellt den franska, den Ă€r sĂ„ otvungen nĂ„gonstans mitt i allt det komplicerade som ocksĂ„ finns i kĂ€rlek. Inget rakt svar rakt av hĂ€r bara ett kanske, kanske...

Hanneles bokparadis sa...

Karin, kÀrlek Àr inte lÀtt, inte alltid sÄ lÀtt att skriva om heller.

KlimakteriehÀxan sa...

Det kan man kalla gott och blandat!

femfemman sa...

Vacker kÀrlek ska de va! Sen kanske det inte blir som man tÀnkt.Olycklig kÀrlek kan ocksÄ vara vacker!

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehĂ€xan, kĂ€rlek under ett Ă„rhundrade 💜

Anna-Lena, hoppas det finns kÀrlek för alla smaker...

Robert W sa...

Forster Ängrade sig tydligen ÀndÄ, och gav ut boken under sin livstid.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, boken gavs ut 1971 efter hans död. Homosexualitet betraktades fortfarande som psykisk störning 1979 i Sverige.

enligt O sa...

Tack för spÀnnande tips!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, bra böcker behöver inte vara nya.