Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 februari 2023

lässvacka - helgfråga

Läs något lättsamt, kanske någon gammal favorit.

Vad har du för tips om man kommer i en lässvacka? Veckans helgfråga hos: Mia.

15 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Lättläst? ja kanske, men då gäller det att välja rätt.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, lättläst är högst individuellt

femfemman sa...

Är inne i en sådan nu. Lättläst hjälper inte... det måste vara en bok som jag fastnar i direkt... från första sidorna...

Mrs Calloway sa...

deckare och lättläst fungerar inte för mig. tvärtom. hellre något lite svårare men intressant så att mitt intresse väcks

Anna i Portugal sa...

Jag tänker att om jag är i en lässvacka så får det vara så, rätt var det är kommer suget av att läsa igen. Jag börjar inte läsa något om jag inte vill läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, vad som är intressant varierar

Anna i Portugal, så kan det också vara, lite tråkigt.

znogge sa...

Själv har jag aldrig hamnat i en lässvacka utan tvärtom är läsningen alltid kvalitetstid för mig. Däremot har jag förstått att en del som blir utbrända har svårt för att läsa och det händer även människor i sorg.
Mitt råd hade nog varit att se tiden an för varför tvinga sig till något som inte tillför något?

Robert W sa...

Enid Blytons böcker skulle väl passa perfekt

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det har hänt att jag periodvis inte har varit sugen på böcker.

Robert W, gamla Blytons böcker fick mig i gång 🇬🇧

http://kraka.moah.se sa...

Man måste inte läsa hela tiden. Se en film. Gå ut i naturen. Gå på en konsert. Gör något annat. Sen kommer läslusten tillbaka.

Äventyret framtiden sa...

När jag är i en lässvacka så låter jag mig vara där men lättläst kan fånga mig igen. Enid Blyton och Fem på äventyr etc hör mera förr i tiden till för min del. Agatha Christie kan vara inkörsporten till att börja läsa igen. Annars så tar jag en stickning, stickar något och så är jag ofta i läsandet igen.

Hanneles bokparadis sa...

Kraka, tror att många gör så, olika saker, hela tiden.

Karin, lite så funkade det för mig också, riktigt härligt att plocka fram gamla godingar man glömt! Handarbete är väldigt avkopplande.

Mia Eggimann sa...

Christie skulle absolut funka

Åsa sa...

Gamla favoriter kan vara trevligt att komma tillbaka till, men det är inte säkert! Ibland ändrar man tycke och smak genom tiden.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, lättsamt och lite spännande.

Åsa, jag har kanske inte ändrat smak så mycket, bara lagt till flera nya böcker i olika genrer.