Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 mars 2023

krama bibliotekarie - helgfråga

Den osynliga bibliotekarien i Lassemajas Detektivbyrå.

vi har 25 fina bibliotek i Göteborg med stort utbud av tidningar, musik, noter, film, intressanta föredrag. Mitt närmaste bibliotek är 500 meter hemifrån, ett skolbibliotek med trevlig personal, och jag kan beställa böcker dit från alla bibliotek. Det är ett nöje att gå dit och prata om böcker och om livet. Fast nu ska Göteborg spara och inte beställa nya böcker...

Den 1/3 var det "Krama en bibliotekariedag". Vad tycker du om ditt bibliotek? Veckans helgfråga hos: Mia.

20 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

nej, just det. spara på det som betyder mycket för många och ändå inte kostar så mycket.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, eller hur, helt fel ställe att spara pengar på.

femfemman sa...

Tranemo bibliotek öppnades för tre år sedan. Precis innan pandemin. Väldigt fina lokaler. Men svårt att hitta böcker. Skulle vilja ha mer temautställningar!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, du kanske kan fråga din bibliotekarie, de är ofta väldigt duktiga 💕

Robert W sa...

Trevligt att Göteborg har så många bibliotek! Men om inköpsstopp på biblioteksböcker tycker vi inte!

Sara Pepparkaka sa...

Det känns lite konstigt med inköpsstopp på bibliotek, men kanske det handlar om en kortare tid?

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, passar dåligt i Litteraturstaden!

Sara, hoppas att inköpsstopp bara tillfälligt.

znogge sa...

Jag tycker att vårt bibliotek är väldigt fint och jag har inga klagomål på det. Köpstopp låter inte så bra dock...

Klimakteriehäxan sa...

Jag vet inte alls hur diskussionen gått - men inte kan de sluta ta in nya böcker???? Att man får köa för dem (om exemplaren är få) är ju bara att hacka i sig.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, vi har flera bibliotek ganska nära, ett på gångavstånd 🙂

Klimakteriehäxan, politiker vill spara pengar… i den här Litteraturstaden.

Mösstanten sa...

Absolut fel! Biblioteken borde betyda ännu mer nu när så många har svårt att klara de ökade kostnaderna.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, precis, fel tid att snåla på bibliotek dessa tuffa tider för många.

Jokke sa...

Vad??? Göteborg vill inte köpa nya böcker?

Mia Eggimann sa...

Jaha så nu ska det börjas spara där med

Lena sa...

Är helt fel att man sparar in och lägger ner bibliotek.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, visst är det knasigt... heldumt!

Mia, bibliotek är viktigt för många, särskilt trångbodda unga som inte har egna böcker.

Lena, helt fel sätt att spara pengar, kortsiktigt.

Från skog till strand sa...

Så hopplöst med fler besparingar! Jag bor i Varberg men brukar då och då fundera på att ta tåget till Göteborg enbart för att njuta av era fantastiska biblioteksevenemang. Jag är nyfiken på skaparverkstäderna på stadsbiblioteket, så någon gång ska jag dit.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Vilken felprioritering med köpstopp. Det blir väl inte billigare att köpa ikapp senare? Älskar våra bibliotek.

Åsa sa...

Jo, jag läste ju om det där med besparingen. Men tyckte det verkade som en konstig prioritering att spara in på just nya böcker, borde väl finnas annat att spara in på?

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, det kan man tycka, politiker läser nog inte böcker…