Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 mars 2023

lockande böcker - kulturfråga

När jag läser baksidan på böcker på biblioteket är jag snabb med att besluta vilka böcker jag tar hem. Men svårt att beskriva. Brittiska böcker lockar, universitetsvärlden blir jag nyfiken på, biblioteksvärlden lockar. Gillar långsamma böcker mer än där det händer massor hela tiden... Tjocka böcker lockar mindre. Dystopi kan ibland vara bra. Våldsamma böcker undviker jag, men gamla brittiska pusseldeckare lockar ibland. Reseböcker kan vara intressanta. Jag är inte så lockad av böcker om bönder, lantliv förr, flera generationer. Men som tur så läser jag även dessa böcker om bokcirkeln har valt det temat, eller fått tips av andra bokbloggare. Vad jag gillar just nu, kan ändra sig.

Vilka beskrivningar får dig att vilja läsa en bok? Vilka avskräcker dig? undrar: Enligt O i veckans Kulturfråga.

16 kommentarer:

Znogge sa...

Baksidestexten ger oftast en ganska så bra information tycker jag. Böcker som innehåller våld mot barn och djur har jag mycket svårt för att läsa.

femfemman sa...

Här är den dom vill ha tempo i böckerna. Kan nog läsa även om våldsamma saker... även om det händer att man förfäras. Mycket värre att se otäckheter på film, än att läsa om dem.
Har varit i rn lässvacka ett tag! Måste försöka ta tag i mig själv igen.

Hanneles bokparadis sa...

tur att det finns böcker för alla smaker 📚

Anna i Portugal sa...

Jag tror inte jag har särskilda böcker som lockar mer än andra, inte så länge de håller sig inom mina genrer vill säga. Feelgood och crime. Sen skulle jag vilja läsa böcker som utspelar sig i Portugal - kom jag på precis nu, så det ska jag googla!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, visst är det trevligt att läsa böcker om platser man känner till, eller längtar till.

Mrs Calloway sa...

inte helt enkelt att besvara veckans kulturfråga. ibland vet en inte varför en fasnar för en viss bok. jag tar baksidestexter med en nypa salt. har blivit grundlurad mer än en gång

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, men efter ett antal baksidestexter förstår man

Ylva sa...

Jag gillar också böcker som inte är så tjocka, helst under 500 sidor. Gärna kvinnliga, nordiska författare. Inte fantasy eller deckare, inte för otäcka för då kan jag inte sova... Helst romaner men ibland fakta.

wiolettan sa...

Om jag inte känner till vad boken handlar om så går jag enbart på vad som står på baksidan. Gillar "snälla" deckare med inte så mycket med våld. Memoarer och sådant tycker jag också om. Människoskildringar är ofta intressanta.
Inte alltför tjocka böcker, nej det kan bli för mycket.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, förut sa jag kvinnliga författare... men det är ganska blandat.

Wiolettan, "snälla" deckare är bra underhållning, och bra människoskildringar är ett nöje att läsa.

Veiken sa...

Gärna böcker och romaner från områden jag känner till. Oftast flyter det bättre då.
Tips och magkänsla när jag läser om en bok. För det mesta blir det bra - andra gånger har jag missbedömt! Precis som i själva livet!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, trevligt att känna igen beskrivningar i boken.

Bokdivisionen sa...

Jag föredrar helst att inte läsa baksidestexter alls men ibland måste man ju.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, liknande här, recensioner läser jag ofta efteråt...

enligt O sa...

Håller med dig om mycket, inklusive att det förändras. Min läsning har blivit mycket bredare sedan jag började blogga.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, precis, man får många intressanta tips av andra bokbloggare 📚