Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 april 2023

änglar - tisdagstrio


Älskaren som var
demon (The Demon Lover 1945) av Elizabeth Bowen berättar om den gifta Kathleen Drover som åker till London till deras tomma hus för att hämta några saker. Inne i huset finns ett ofrankerat brev från en död soldat hon inte träffat på 25 år.
Himmel över Berlin (Der Himmel über Berlin),
västtysk-fransk långfilm från 1987 av Peter Handke. De båda änglarna Damiel och Cassiel går osynliga omkring och lyssnar på berlinarnas tankar.

En förtrollad värld : Förmoderna föreställningar och bohuslänska trolldomsprocesser 1669-1672
av Göran Malmstedt berättar om tillvaron som kunde rymma övernaturliga fenomen som änglar, spöken, troll och olika naturväsen som älvor och skogsrån.
Nordisk fauna
av Andrea Lundgren innehåller noveller, Om änglars natur som handlar om den ensamma docent Jacob Alm som är angelikan och skriver sin avhandling om änglar.


Änglar & demoner- temat tisdagstrio hos: Ugglan.

20 kommentarer:

femfemman sa...

Spännande tema. Fantasifullt. Änglar? Finns dom? Vem vet! Att demoner härskar. Ja det är ju tydligt. God tisdag!

Monika sa...

Det känns som att jag har sett Himmel över Berlin, men helt säker är jag inte.

Mösstanten sa...

Nordisk fauna har jag i min långa läslista. De andra två böckerna kände jag inte alls till, men filmen Ängel över Berlin tänkte jag på när jag funderade på trion. Spännande tema.

Hanneles bokparadis sa...

filmen visades i svt, sevärd

Sara Pepparkaka sa...

Bra med ett filmtips också!

Maria sa...

Jag blir nyfiken på Himmel över Berlin. Nordisk fauna gillade jag!

Mia Eggimann sa...

Tack för tips inte läst dina böcker.

Anna i Portugal sa...

Jag är inget fan av änglar. Varken på tanken om de finns eller inte eller som prydnader. Men jag har en väldigt fin i trä i badrummet. Kan inte minnas jag läst/sett något av det du skriver om idag. Däremot har jag sett en film med Nicholas Cage som ängel.

Znogge sa...

Ett spännande och intressant tema. Många tror ju på deras existens men det är till var och en.

Mrs Calloway sa...

klarade inte av filmen Himmel över Berlin. En förtrollad värld kände jag inte till. Nordisk fauna har jag läst

Hanneles bokparadis sa...

jag tror på spöken, tomtar, änglar 👻🤶🧚‍♀️🧜‍♀️

Robert W sa...

Himmel över Berlin kan nog vara intressant.

Visst finns det spöken. Jag har ibland steg på övervåningen fastän ingen är där. Kanske kan det vara förre ägaren. Han var ingen trevlig person, så han kanske är tvungen att vara kvar.

Lena sa...

Tack för intressanta boktips och kul med filmtips också.

Cinnamon sa...

Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

jag tyckte om Himmel över Berlin, men en svartvit västtysk-fransk film kanske inte faller i allas smak

Christina Karlsson sa...

Änglar är fascinerande, så mycket mystik kring änglarna. Himmel över Berlin har jag sett och den gillades.
Av någon anledning så händer det att jag målar änglar lite då och då.

Tack för boktips och ha det gott!
Christina

Ugglanoboken sa...

Himmel över Berlin måste jag se! Förstår inte varför jag redan gjort det :-) Andrea Lundgrens böcker gillar jag!

Hanneles bokparadis sa...

Det är något speciellt med änglar, väcker tankar.

Åsa sa...

Tack för tipsen! Varken läst eller sett något av detta.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, lite ovanliga men läsvärda.