Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 april 2023

Tålamod av Djaïli Amadou Amal

Tålamod (2023) av Djaïli Amadou Amal
Tre kvinnor. Tre berättelser. Tre sammanlänkade öden. En dag får Ramla veta att hon ska gifta sig med sin pappas äldre affärspartner. Samma dag ska hennes syster Hindou giftas bort med deras våldsamma kusin. För Safira, som sedan länge är gift med mannen Ramla lovats bort till, kastas hela tillvaron omkull. Ingen av dem har tillfrågats, ingen har heller någon väg ut. Munyal -- ha tålamod! lyder istället uppmaningen från en omedgörlig omgivning, där traditioner, familjeband och ekonomiska förhållanden gör kvinnligt självbestämmande omöjligt.

"Det var helt i sin ordning att fadern valde sin dotters make. Det var så det hade gått till för mina sex äldre systrar, mina kusiner, min mor, till och med för min faster själv. Jag var inte annorlunda. Jag borde bära det med värdighet, precis som alla kvinnor före mig. Återigen, jag hade sådan tur. Jag fick tid att avsluta mina studier. De gav mig chansen att ta en examen, även om den var meningslös. Jag skulle åtminstone kunna skryta med min utbildning. Bröllopet skulle stå direkt efter studenten. Jag hade sådan tur, upprepade faster Nenné." (sid 40) Flera smakbitar: HÄR.

19 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har läst boken. otroligt att det fortfarande kan gå till på det här sättet.
tack för smakebiten!

Mia Eggimann sa...

Det låter som en intressant bok.

Hanneles bokparadis sa...

och männen var inte snälla...

Lena i Wales sa...

Låter som en bok jag skulle vilja läsa.
Hemskt att bli bortgift och lika hemskt att det fortfarande förekommer, t o m i Sverige.
Trevlig Valborg!

Znogge sa...

Tack för tipset. Skrämmande att det fortfarande arrangeras äktenskap och att den traditionen tillåtits komma in i Sverige.

Lottens bokblogg sa...

Det är svårt att greppa för en svensk att det är föräldrar som väljer vem man ska gifta sig med. Jag är glad att jag fick välja själv.

Hanneles bokparadis sa...

intressant viktig bok, men ingen man blir glad av

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Hemskt att världen inte kommit längre! Känns nästan som om vi går bakåt i utvecklingen...

Lena sa...

Den där boken verkar intressant. Tack för smakbiten.

Monika sa...

Allt är ju relativt, så även vad man ska räkna som tur.

Bokdivisionen sa...

Den här boken tyckte jag var riktigt bra!

Paula sa...

Jag känner ju till hur det fungerar med äktenskap i många länder, men jag blir så arg och frustrerad ändå. Vete sjutton om jag skulle klara av att läsa boken,, man är ju maktlös inför vad som sker. Och inte verkar det ta slut någon gång heller. Tack för smakbit

Anna i Portugal sa...

En kultur som är så främmande för oss, ska bli mycket intressant att läsa den boken!

femfemman sa...

Har läst några böcker om hur det kan gå till i fundamentalistiska länder. Skrämmande! Den här ska jag direkt beställa från bibblan. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

och inte var de några trevliga män föräldrarna valt...

Mösstanten sa...

Har boken i läslistan. Det är hemskt hur det går till på många håll i världen.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, kvinnor har inte mycket att säga till om.

KajsaLisa sa...

Man tar mycket för givet typ att man får bestämma sånt själv, men så är det inte överallt tyvärr.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, här i västvärlden är det svårt att föreställa sig.