Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 april 2023

skånska trädgårdar - kulturfråga

Två skånska kvinnor som skapat många fina trädgårdar, de lever inte längre, Ulla Molin och Emma Lundberg, jag har haft förmånen att få besöka deras trädgårdar som gjort stort intryck och gett många idéer.

Emma Lundbergs trädgård i Skåne är fint komponerat av olika sorters stenar. Den anlades redan 1939, men har fortfarande samma anda och stil efter restaureringen 1997. Helt privat trädgård.
Leva med trädgård av Ulla Molin. Formklippt liguster vid trappan.

Ulla Molins berömda hönor i hennes trädgård i Höganäs.
en liten villaträdgård på 500 m², första K-märkt trädgård.

Ulla Molinis berömda vackra plommonlund.
Jag har haft förmånen att besöka hennes trädgård tre gånger.

Vilken kultur med skånsk koppling kan du tipsa om?
undrar: enligt O i veckans Kulturfråga.

11 kommentarer:

Veiken sa...

Trevliga utflykter om man är i Skåne! Kan man besöka båda trädgårdarna?

Klimakteriehäxan sa...

Fint!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, vi har åkt många Trädgårdsrundor i Skåne på våren.

Klimakteriehäxan, trädgårdskultur är också kultur, älskar att läsa trädgårdsböcker 📚

Mrs Calloway sa...

Lotte Möllers trädgård inte att förglömma

Znogge sa...

Två nya trädgårdar för mig. Kantänka mig att de var intressanta att besöka. Det krävs inte alltid stora ytor för att åstadkomma en oas.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, så glad att jag fått se Lotte Möllers trädgård, nya ägare som varsamt förnyar den.

Znogge, precis, finns mycket fint man kan göra på liten yta.

enligt O sa...

Vilka fina bilder, tack för dem!

femfemman sa...

Finns t.o.m vackra trädgårdar mitt inne i Malmö. Även om de inte är designade, så finns där mängder med vackerhet. Hoppas att besöka på lördag. God kväll!

Hanneles bokparadis sa...

de flesta städer har väldigt fina trädgårdar

Anna i Portugal sa...

Vad kul utflykt! Känns som det finns många trädgårdsfantaster i just Skåne, kanske det beror på att de har ett lite varmare klimat än resten av Sverige?

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, fina trädgårdar finns i hela Sverige.