Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 maj 2023

Borttappat av Leena Krohn

Visst är det kul att få helt nya smakbitar man inte läst!

Borttappat (2022) av Leena Krohn handlar om en kvinna som tidigare arbetat på pantbank men nu arbetar på en hittegodsmottagning kallad Borttappat. Hit kommer människor av skilda slag med sina märkliga fynd. Bokens skruvade stämning har jämförts med både Franz Kafkas och Jorge Luis Borges lika underliga berättelser. Under de dygn eller veckor som romanen utspelas pågår en kulturfestival i den finska stadens stora park. Kanske är det de kulturella aktiviteterna som drar fram figurer i dagsljuset som annars hade hållit sig undan. Kompromisslösa, egensinniga personer med avancerade projekt på gång och med föremål omkring sig som bringar förundran. 

"Man ställde dig en fråga, och som krona eller klave togs du upp från golvet. Du är stum, men trots det svarade du, den ena fick svaret nej och den andra ja.
   Mynt, gå till andra mynt, trilla på gatan, rulla utmed landsvägen, rör dig från butik till butik! Snart är loppet kört. Kontanterna försvinner, myntbörsar och plånböcker behövs inte längre. Snart finns din fysiska form enbart i numismatikernas samlingar och i jubileumsmyntfodral.
   Och då, var finns du då? Ingenstans och dock överallt. Du är blott en hägring, inte annat än flimrande ettor och nollor.
(sid 40) Flera smakbitar: HÄR.

Leena Krohn har tilldelats en lång rad litterära priser, bl a Finlandiapriset. Hon är översatt till tjugo språk och fick nyligen sitt genombrott i USA med den 834-sidiga utgåvan The Collected Fiction som hyllades av kritikerna.

20 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

känner igen författarnamnet men har inte läst något av henne. tack för smakebiten!

Jokke sa...

Leena Krohn skriver bra noveller. Den är Kadotus på finska, men jag inte har läst denhär boken.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, vill läsa mer av henne.

Jokke, biblioteket verkar ha mest översatta böcker av henne, vill läsa henne på finska.

Monika sa...

Ännu en okänd bok för mig.

Mia Eggimann sa...

Det var en ny bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Visst är det toppen med Smakbitar och upptäcka nytt! 🙂

Lottens Bokblogg sa...

Det var en speciell smakbit. Kände inte till boken innan.

znogge sa...

Lite annorlunda och speciell smakbit men varför inte så tack för den! Ny författare för mig.

Paula sa...

Fanns inga böcker på finska i Dalabiblioteken. Men, jag tror inte hennes värld passar mig. I allafall inte av den smakbit du skrev, jag läser nog hellre sånt jag begriper mig på. Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

tyckte funderingar om myntens försvinnande var intressant.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Den verkar intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, vill läsa mer av Leena Krohn.

Mösstanten sa...

Tack för tips igen! Ny författare för mig, men jag ser att det finns en hel del översatt till svenska.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Leena Krohns böcker finns på biblioteket, men de äldre försvinner.

Robert W sa...

Stackars lilla kronan.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag saknar inte mynten 💰

Bokdivisionen sa...

Handlingen lät intressant men språket skrämmer iväg mig!

Hanneles bokparadis sa...

uppfattade inte så när jag läste

Åsa sa...

Jag är gammalmodig, använder fortfarande fysiska pengar. Om inte annat ur ren säkerhetsaspekt hoppas jag beslutsfattarna begriper att kontanterna måste bli kvar. Bok och författare kände jag inte till, tack för smakbit.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, utomlands vill de helst ha kort, enklare på alla sätt. Färre rånare i affärer nu.