Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 maj 2023

Julie & Julia i svtPlay

Julie & Julia Amerikansk långfilm från 2009  Se: HÄR.
En dramakomedi om den en gång aspirerande författaren Julie som nu har ett otillfredsställande jobb på ett callcenter. När Julie går igenom en 30-årskris bestämmer hon sig för att under ett år laga alla de 524 recepten i Julia Childs legendariska kokbok "Det goda franska köket", samtidigt som hon ska blogga om det gigantiska projektet. Parallellt får vi följa Julia Childs resa till Paris på 1950-talet och hur hon där får inspiration till att skriva sin berömda kokbok. Filmen bygger på verkliga händelser. Regi: Nora Ephron. I rollerna: Meryl Streep, Amy Adams, Stanley Tucci, Chris Messina, Linda Emond, m.fl.

I Julia Childs ikoniska Det goda franska köket finns ALLT för den som vill lära sig laga mat på riktigt, ryggraden i fransk matlagning. Det är noggrant, passionerat och helt befriat från genvägar. Både vad gäller tid, råvaror och tillvägagångssätt. Vill man till exempel baka bröd, förklaras processen i inte mindre än 34 steg. Trodde du att en omelett var lätt ihopvispad? Efter 12 sidors omelettläsning inser man att det bara är att börja om helt från början. Det är långsamt, det är extremt detaljerat, och det ligger helt rätt i tiden! Det goda franska köket gavs ut för första gången 1960-talet. Den första svenska utgåvan kom 1980.

9 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den filmen har jag sett. Trevlig, vill jag minnas. En film som höjer humöret lite och det kan vara värt mycket.

Anna i Portugal sa...

Den har jag sett, har för mig jag tyckte om den. Alla filmer och böcker där mat är en viktig faktor brukar jag uppskatta :)

Hanneles bokparadis sa...

Bra skådespelare och trevligt tema, en sann historia.

wiolettan sa...

Den filmen var bra, verkligen sevärd i min smak.
Matböcker, känner jag inte för, där är jag lite annorlunda kanske. Men har aldrig varit duktig på matlagning, hur mycket jag än försökt att läsa mig till. Bakning har gått bättre.
Ha det fint.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, jag älskar gamla kokböcker, rena historieböcker 📚

Rämmengården sa...

En av mina favoritfilmer. Så bra!

femfemman sa...

Äger TVdosan/fjärrkontrollen i kväll. Får passa på att kolla!

znogge sa...

Tack för tipset! Den tror jag att jag skulle gilla.

Hanneles bokparadis sa...

en tidsdokument, två världar som tangerar varandra