Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 maj 2023

arbetarlitteratur - kulturfråga

Att ha hattaffär, vara hattmakare och paraplymakare är bra yrken:
1 En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon-McKenna.
2 Hattmakaren i La Rochelle av Georges Simenon.
3 Paraplymakarens barn av Jascha Golowanjuk.
4 Aftonland av Therese Bohman berättar om ensamma nyskilda Karolina
som är professor i konsthistoria vid Stockholms universitet.
5 Nere för räkning i Paris och London av George Orwell är självbiografisk från hans vistelse i Paris fattigkvarter som diskare runt 1930 och en kort tid som luffare i London. Tiggeri var förbjudet och kunde leda till fängelse.

Vilken arbetarlitteratur och litteratur om arbete uppskattar du?
undrar: Enligt O i veckans Kulturfråga.

11 kommentarer:

femfemman sa...

Återigen imponerad över din kunskap inom litteraturens värld. Känner inte igen en enda titel. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag har varit intresserad av böcker över sex decennier 📚

Mrs Calloway sa...

de tre första har jag läst. Orwell känner jag till liksom Aftonland, men jag har inte läst dem. det finns ju en hel massa skönlitteratur som skildrar arbetsförhållanden under olika tider. en fantastisk kunskapskälla

Znogge sa...

Bok nummer 1 tyckte jag mycket om. Själv skulle jag välja att lyfta Per Anders Fogelströms böcker vilka jag tycker är mycket bra och som dokumenterar en tid i Sverige och ett land i förändring.

Hanneles bokparadis sa...

såg Fogelströms filmatiserad i svt, så tufft för kvinnor

Bokdivisionen sa...

Tyckte mycket om Bohmans debut som jag dock läste först för bara några år sedan. Har köpt (men ännu inte läst) Andromeda och vill gärna läsa alla hennes böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen. gillar också Therese Bohmans böcker, Andromeda kräver lite tankearbete, omläsning skadar inte.

Klimakteriehäxan sa...

Vet du att det finns en bok om Golowanjuk som hade en intressant historia? "Det snöar i mitt hjärta: Jascha Golowanjuk - berättaren som teg" skriven av Per Enerud. Jag har tänkt läsa den, känner ju Per. Och har läst Golowanjuk.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, lyssnade på Per Enerud i Göteborg när han berättade om det märkvärdiga ödet med Golowanjuk, kul att jag har en bok av honom, han skrev ju på svenska.

enligt O sa...

Aftonland tyckte jag mycket om!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, den är fin.