Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 maj 2023

lokal författare - helgfråga

I Göteborg finns ju en hel del författare. Johannes Anyuru kommer från Hisingen. De kommer att drunkna i sina mödrars tårar handlar om vänskap, svek, terror. En samtidsroman om den rotlöshet som många upplever i förorterna. Jag känner igen en del av miljöer och platser han beskriver.

Finns det någon lokal författare där du bor?
Veckans helgfråga hos: Mia.

12 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Kreativ slutsats av dig - jag hittar ingen fråga i Mias text!

Hanneles bokparadis sa...

favoritämne hitta författare på Hisingen 📚

znogge sa...

Ja, det finns det. Här i närheten bor Cristina Olséni och Micke Hansen som bland annat skriver serien "Mord i Falsterbo" samt andra böcker. Linda Ståhl kommer från Höllviken och skriver också deckare. Några fler finns det dessutom.

Hanneles bokparadis sa...

Falsterboserien tror jag är trevlig läsning för dem som är bekante med miljöer.

Mösstanten sa...

Johannes Anyuru har jag läst två böcker av och båda var ju bra. Måste läsa mer. Han känns angelägen.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Anyuru är en av vår bästa nutidsskildrare.

Anna i Portugal sa...

Jag har hans namn på att läsa listan, tips från dig tidigare gissar jag. Det är roligt när en känner igen miljöer i böcker en läser. Just nu läser jag där handling utspelar sig i Sthlm och även där känner jag igen en del.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, verkligen kul att läsa böcker från bekanta miljöer.

Mia Eggimann sa...

Jag känner nog inte igen så mycket längre, men kul att läsa ändå

Hanneles bokparadis sa...

Anyuru har fått Augustpris och var nominerad igen.

Åsa sa...

Försökte mig på den där titeln du nämner, men det gick inte så bra. Allt funkar inte för alla, tur att det finns mycket att välja på. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, så är det, men jag gillar bra samtidsskildringar.