Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 maj 2023

när andra hyllar - kulturfråga

Smaken är ju olika, så det finns ju något för alla. Det har funnits många hyllade saker som jag inte fattade grejen med, men inget konstigt med det. Det finns annat jag uppskattar, lyftar helst saker jag uppskattar och tycker om. Jag är nyfiken på det nya, har fyra barn och sex barnbarn, tycker det är intressant att lära sig och upptäcka nya genrer; ny musik, nya filmer, nya böcker.

Vem eller vad får dig att sitta som ett frågetecken när alla andra hyllar?
undrar: Enligt O i veckans Kulturfråga.

12 kommentarer:

Znogge sa...

Det är en smaksak helt enkelt men det viktigaste är att man är nyfiken tycker jag. Sedan behöver man inte förstå allt som hyllas.

Klimakteriehäxan sa...

Alltid bra att tänka positivt!

Hanneles bokparadis sa...

Lycka att lära sig och upptäcka nytt tillsammans! 💕

femfemman sa...

Konst, som ser ut som "kladd". Det förstår jag inte. Men å andra sidan... jag behöver inte ha några sådana tavlor på mina väggar...

Äventyret framtiden sa...

Jag tror att det är väldigt viktigt för en själv att vara nyfiken på det som intresserar en, då menar jag sådant som man känner att man växer av. Konst och musik är bra för det växandet. Och barn och barnbarn är goda läromästare av sin tid.

Hanneles bokparadis sa...

man lär sig mycket av barn i olika åldrar, bra att vara nyfiken, det håller en ung.

Anna i Portugal sa...

Att vara nyfiken och lära mig nya saker gillar jag. Det finns mycket jag inte förstår, men det gör inget :)

Hanneles bokparadis sa...

Ju mer man vet desto mer finns det att upptäcka

enligt O sa...

Smak skiljer sig helt åt. Jag känner mig för gammal för att lägga tid på kultur jag inte gillar, eller andra saker jag inte uppskattar för den delen. Det finns så mycket bra och roligt att upptäcka istället.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, eller hur! Nu är jag även lite nyfiken på vad barnbarnen läser.

Lotten sa...

Man lär sig med tiden tycker jag att plocka böcker som man gillar, och strunta i att läsa klart det man inte gillar.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, ibland kan jag bli nyfiken på böcker andra inte gillar...