Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

14 juni 2023

kulturella kollegor 🇬🇧 kulturfrĂ„ga

Karen Pirie, ung tuff tjej.
Tyst vittne, inkluderande.
Unge kommissarie Morse, brittiskt.

Vilka kulturella kollegor gillar du? undrar: enligt O i veckans KulturfrÄga.

10 kommentarer:

Znogge sa...

Har faktiskt inte funderat över det men mÄnga tajta kollegor finns ju inom deckargenren. Personer som samarbetat Är efter Är. Ibland Àr de officiella men ibland Àr det en "kollega" som egentligen inte tillhör branschen men som blir en viktig person.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, mÄnga stannar kvar i minnet.

KlimakteriehÀxan sa...

Jag letade efter mina egna yrkesbröder/systrar, du valde en annan vÀg ... Kul! "Kalla fall" har vi börjat titta pÄ, verkade bra fast lÄnga avsnitt.

femfemman sa...

Tycker att Tyst vittne tappat lite denna sÀsong. TvÄ stycken toppenskÄdespelare har tackat för sig.
Kalla fall var en bra serie. Gillade tuffa tjejen...och hennes "pojkvÀn".
Men relationer...jo, det Àr kul att se dem utvecklas...
Ha en fin kvÀll!

Mrs Calloway sa...

har inte sett Kalla fall. Tyst vittne var bÀttre förr, tyckte jag. mer förtjust i gamle Morse med sina operor

Hanneles bokparadis sa...

tycker mycket om alla tre serierna.

Robert W sa...

De serierna har jag missat, men jag har i alla fall hört talas om kommissarie Morse ;)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, riktigt bra brittiska serier 🇬🇧

Linda sa...

Kalla fall vill jag se. MÄnga bra serier om poliser pÄ jobbet!

Hanneles bokparadis sa...

Linda, tyckte mycket om Karen Pirie