Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 juni 2023

bra fransk klassiker - helgfråga

Madame Bovary (1856) av Gustave Flaubert, berättelsen om Emma Bovarys äktenskap, upprepade otrohet, romanläsning, romantiska drömmar och slutliga tragedi ryms både läsningens himmel och helvete. Läsningen som flykt, som dröm, som bättre version av verkligheten. I den nya översättningen av Anders Bodegård finns ett förord av Sara Danius.

Finns det någon klassiker du vill lyfta fram?

Veckans helgfråga hos: Mia.

12 kommentarer:

femfemman sa...

Har läst den. Sannolikt någon äldre upplaga. Kommer fortfarande ihåg hur förskräckligt allt blev...Den var klart läsvärd och lite till!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, en bra bok man kan läsa om.

Mrs Calloway sa...

Madame Bovary har jag läst flera gånger.någon gång i kurssammanhang

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en klassiker som växer vid omläsning.

Znogge sa...

En klassiker som jag blir nyfiken på att läsa om. Det var många år sedan jag läste den.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag har den nya med Sara Danius förord.

Mia Eggimann sa...

Vilken fin upplaga.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, ser vackra böcker på antikvariat ibland.

Lena sa...

Är lite osäker på om jag läst den här boken. Får ta och kolla.

Hanneles bokparadis sa...

en bok som inte har åldrats

Åsa sa...

Inte läst den. Men titeln känns bekant.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, en klassiker fortfarande läsvärd.