Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 juni 2023

Mrs i titel - tisdagstrio

Mrs
Dalloway
(1925) av Virginia Woolf är den kvinnliga promenaden under en dag i London (one day in 17 June 1923), hon vill köpa blommor och ordna till sin fest på kvällen. Ulysses (1922) av James Joyce är den manliga promenaden under en dag i Dublin (Bloomsday on 16 June).
Mrs Sinclairs resväska
av Louise Walters berättar om trettiåriga Roberta som arbetar i en liten bokaffär i Oxford där de säljer både gammalt och nytt. Hon samlar på foton, brev och vykort som hon hittar bland gamla böcker och vilka hon sparar i mrs Sinclairs resväska.
Mrs Craddock (1902) av W Somerset Maugham berättar om den 21-åriga Bertha som vill gifta sig med den 27-årige Edward Craddock, tillhör en lägre klass än hon.


Titlar som Herr, Fru och Fröken i boktiteln (även Madame, Mr. osv.) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

19 kommentarer:

Mösstanten sa...

Mrs Dalloway har jag läst, men det är så länge sedan att jag minns mycket lite. Omläsning kanske vore på sin plats? De andra två känner jag inte till. Somerset Maugham har jag läst mycket lite av.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, bra böcker tål omläsning, man upptäcker nya saker.

Monika sa...

Mrs Sinclairs resväska har jag varit nyfiken på sedan den kom. Den har ju böcker på omslaget 🙂

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst dina men känner igen den med resväskan.

Maria sa...

Mrs Craddock blir jag nyfiken på! Mrs Dalloway är bra!

Hanneles bokparadis sa...

böcker i omslag är lockande 📚

Mrs Calloway sa...

har läst dem alla tre. jag hade en period i min ungdom när jag läste mycket av Maugham och Maupassant. skulle egentligen vara sugen på omläsning, men hur ska ens dyrbara tid räcka till allt?

Klimakteriehäxan sa...

Sinclair-boken står hos mig oläst.

Robert W sa...

Mrs Dalloway skulle jag vilja läsa. Jag visste inte att den var en pendang till Ulysses.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Virginia Woolf gillade inte James Joyce.

Znogge sa...

Här har jag bara läst den första och den tyckte jag mycket om.

Hannas krypin sa...

Har inte läst någon av dessa böcker. Tackar för tipset. :-)

Lena sa...

Mrs Dalloway har jag läst och Mrs Sinclairs resväska står oläst i hyllan.

Fialia sa...

Mrs Sinclairs resväska blir jag lite nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

olika men alla tre läsvärda.

Cinnamon sa...

Mrs Dalloway har jag läst men inte de andra två. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, alla tre är läsvärda.

Ugglanoboken sa...

Jag kunde ju inte heller motstå att ta med Mrs Dalloway. Är sugen på att läsa de böcker jag har kvar av Woolf, eller läsa om någon.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, mera Woolf kommer det att bli.