Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 juni 2023

sex och samlevnad - fem en fredag

Sex och samlevnad Tysk dokumentär från 2023 Se: HÄR.
Sexualundervisningen har genom historien varit ifrågasatt och omstridd och omgärdad av tabun, men den sexuella revolutionen har bidragit till bättre upplysta generationer av ungdomar. Här gräver vi djupare i ett århundrade av sex- och samlevnadshistoria världen över. Världen går bakåt, speciellt för kvinnor. Bra tänkvärd dokumentär.

1 Vad var sist på din senaste inköpslista? 40% vispgrädde till mitt kaffe.
2 Vad sa du senast att du aldrig kommer göra igen? kitesurfa.
3 Vilken tv-serie eller film såg du senast klart? Samtal med vänner av av Sally Rooney.
4 Vad tog senast slut hos dig? potatis.
5 Hur avslutar du ett samtal? Ses med barnen.

Till ända Fem en fredag hos : ElisaMatilda.

24 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det är oroande hur det går bakåt på många håll i världen. Till exempel när man inte vill upplysa barn om realiteter och bannlyser den ena boken efter den andra på skolor och bibliotek. För att inte tala om aborträtten.

Christina Karlsson sa...

Oväntat ämne men väl så viktigt och precis som du skriver så tenderar världen att gå bakåt just nu. Tack för tipset!
Och fortsatt god sommarläsning!
Christina

Mia Eggimann sa...

Har du grädde i kaffet? Jag tar mitt svart och starkt.

znogge sa...

Det är verkligen oroande hur det går tillbaka i vissa länder och det var väl inte den utveckling man förväntade. Riktigt illa. Abortfrågan i USA är bara ett exempel men det finns många fler.

Hanneles bokparadis sa...

Skrämmande, tydligen får lärare inte ens prata om mens med eleverna i USA... Lärarna kan få sparken om de upplyser om olika sexuella minoriteter. Böcker på bibliotek är förbjudna i USA etc

Mrs Calloway sa...

svart,starkt, ett kaffe ska det vara!

Hanneles bokparadis sa...

Espresso på kafé, men har druckit kaffe med grädde över sextio år och har inte avsikt att sluta med det!

Kerstin sa...

Kitesurfa kommer jag aldrig ägna mig åt.. starkt kaffe utan mjölk för min del!

femfemman sa...

Grädde och jordgubbar är gott... men grädde och kaffe... nej, tack!
Det mesta går i vågor. Tur att det blev lite mindre "frigjort" hos oss, än vad det var på 70-80-tal. ( Ja, jag vet att jag är en riktig moraltant) Men att kvinnor inte ska ha rättighet att bestämma över sina kroppar, det är FRUKTANSVÄRRT!
Brukar nog säga hej då, när jag avslutar ett samtal. Oftast med ett HÖRS, för släkt och vänner.
Så Hej då!Hörs!

Violen sa...

Jag gillar också grädde i kaffet! Har några olika sätt att avsluta ett samtal. Ibland blir det ett enkelt tack för hjälpen!

Hannas krypin sa...

Vilket ämne att prata om! Grädde i kaffet kan jag tänka mig. Om jag hade velat dricka kaffe vill säga. :-P

Paula sa...

tack för dokumentärtips, alltid välkommet, lämpligt för regniga dagar och kvällar. Potatisen den goda nypotatisen är slut här också, måste inhandlas. Trevlig helg

Hanneles bokparadis sa...

Paula, bra sevärd dokumentär, man baxnar... inte mycket bättre idag.

Susjos sa...

Grädde i kaffet gillar min man också.
Ser nu "Drömlandet" på svt där de åker genom sydstaterna, och man blir förtvivlad då abort är förbjudet i många av dessa stater...

BP sa...

Headern är helt suverän. Vilken läcker bokbuss. Har nog aldrig sett en så fin buss.
Kul att du också dricker ditt kaffe med grädde. Jag använder visserligen mellangrädde, men ändå.
Kitesurfa eller paragliding - over my dead body. Aldrig. Inga åkattraktioner på nöjesparker heller. Är alldeles för feg för sånt...

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, Drömlandet är skrämmande, riktigt knasigt i USA.

BP, riktigt inbjudane bokbussar i Göteborg 📚

Klimakteriehäxan sa...

Du har alltså kitesurfat??? Modigt. Inget för mig.
Och kaffet ska vara svart. Och bokbussar får gärna vara snygga!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, min svärdotter skulle kunna lära mig 💙 hennes äldsta elev var i min ålder.

Anna i Portugal sa...

Jag vågar inte ens prova kitesurfing jag :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, man behöver verkligen inte göra allt 🙂

Susie på Stjärnarve... sa...

Nä, surfa i nån form skulle jag inte längre klara!
Och potatis är ingen större risk för att vi inte har hemma jämt. Min käre gubbe är ju potatisfreak!
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, vi älskar också potatis båda två!

Carita Liljendahl sa...

Kitesurfa har jag aldrig gjort, och gör knappast heller nu mer ett försök då jag är 61 år gammal :-)

Hanneles bokparadis sa...

Carita, är man aktiv hela tiden så är inte åldern något hinder, svärdotters äldsta elev var 73 år.