Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 juni 2023

Ulysses 101 år – fem en fredag

den 16 juni firas James Joyces författarskap över hela världen
Ulysses 100 år ( (100 Years of Ulysses 2022) – en film om James Joyce
Promenaden under en dag i Dublin (Bloomsday on 16 June). En vinterdag 1922 i en liten bokhandel i Paris gav förläggaren Sylvia Beach ut boken "Ulysses" av James Joyce. Romanen tog Joyce sju år att färdigställa och skrevs under en svår tid präglad bland annat av de många ögonoperationer Joyce genomgick. När "Ulysses" väl gavs ut skapade de explicita sexskildringarna stor kontrovers och romanen beskylldes för att vara obscen. 100 år senare klassas den som ett av litteraturhistoriens viktigaste verk och har påverkat kulturen på ett mer djupgående sätt än någon hade kunnat ana. En irländsk dokumentär från 2022 av Ruán Magan. Se: HÄR.

1 Vad åt du ofta på sommaren som liten? jordgubbar 🍓 och mammas jordgubbssaft, minns smaken än..
2 Hur är sommaren sämre än övriga årstider? för varmt.
3 Vilka platser besökte du ofta på sommaren som ung? Paris, London, New York.
4 Vad är något du vill göra i sommar? se Paris efter femtio år.
5 Spenderar du hellre sommaren på landet eller i storstad? i storstad.

Sommarstart Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

30 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den har jag faktiskt sett men kan gott tänka mig att se igen. Ja, Ulysses är något alldeles för sig.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, James Joyce och Ulysses tröttnar man inte på.

Hannas krypin sa...

Ulysses har jag varken läst eller hört talas om. Har jag missat något tycker du?

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, är man intresserad av Irland och irländska klassiker, men Ulysses kanske ingen "nybörjarbok", men Joyces noveller är fina.

Mia Eggimann sa...

Jordgubbar är gott

Robert W sa...

Jag fattar inte. Vad har Ulysses med veckans "Fem en fredag" att göra?

Hanneles bokparadis sa...

den 16 juni firas James Joyces författarskap över hela världen

Geddfish ♥ sa...

Jag har varit i Dublin och jag har läst en del irländska romaner, men inte denna.
Förstår att du gillar storstan.
Ha en fin dag!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ har aldrig varit på solsemester, men har vandrat i James Joyces fotspår Dublin.

Klimakteriehäxan sa...

Paris - där ska man vara på våren!!!! Har inte heller varit där på länge. Den hemgjorda saften var underbar!

Znogge sa...

Den har jag inte sett men den verkar intressant.
Svenska jordgubbar är något speciellt och har en så somrig smak.
I paris har jag varit fem gånger vilket är lite märkligt eftersom det inte är en favoritstad.
Här är sommaren lagom temperaturmässigt så vi har inte så varmt som ni har det.

Önskar en fin fredag!

tantaugusta sa...

Vad kul med Paris i sommar! Vi ska bila ner genom Frankrike men vi sade att vi kanske skippar Paris den här gången och lägger några dagar på att vandra vid Chamonix i stället.

Hanneles bokparadis sa...

som barn åt jag finska jordgubbar 🇫🇮 senare på säsongen är de norska fina

Karoleen sa...

Så härligt med en resa till Paris! Efter 50 år, det är en del, jag har inte varit i Paris sen 2000, men det är ju 23 år sedan ;-) Inte alls länge ;-) Ha en fin helg!

Susjos sa...

Jordgubbar går alltid hem, mums!
Jag gillar både landet och stan på sommaren, Paris är underbart...
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

tyckte inte om Paris på 1970-talet, hade inga pengar heller... varit nyss i fiskaffären och köpt även jordgubbar 🍓

Anki sa...

Att läsa Ulysses vore säkert krävande. Kanske någon gång...

Hanneles bokparadis sa...

Anki, trevligt sommarprojekt.

BP sa...

Ettan och femman är vi överens om;-) Du påminde mig om Paris i svaret på trean. Besökte Paris flera gånger under somrarna. London och New York besökte jag som vuxen.
Kul att du planerar en resa till den franska huvudstaden den här sommaren. Ser fram emot bilder därifrån. Det är nämligen drygt 50 år även för min del...

Hanneles bokparadis sa...

BP, vi skulle ha rest till Paris före pandemin, hoppas resan blir av...

Kerstin Sjöström sa...

Så härligt att vi är så olika, jag trivs på landet

Hanneles bokparadis sa...

Kerstin, det ena utesluter inte det andra.

Susie på Stjärnarve... sa...

Det var så oerhört länge sen jag läste nåt av James Joyce, men jag har några av hennes böcker i bokhyllan så jag kanske ska läsa nån igen. Kommer säkert inte ihåg nåt, så det blir som att läsa nåt nytt... *fniss*
Kram-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, man kan välja böcker efter humor 📚

Paula sa...

Storstäder har aldrig varit min grej, nu när jag är gammal kan jag finna visst intresse rent historiskt. Så det blir Paris i sommar? New York har jag varit i, men det var hundra år sedan (åtminstone 40)

Hanneles bokparadis sa...

Paula, det var för hundra år sedan jag var i New York, kontrasternas stad, United States Bicentennial 1976

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Älskar jordgubbar, det hörde och hör sommaren till.

Hanneles bokparadis sa...

äter jordgubbar hela året 🍓🍓🍓

Mrs Calloway sa...

jordgubbar och rårörd hallonsaft. morfar rörde och rörde i evighet. Paris är inte min favoritstad. läste Joyce under studietiden

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, har nog inte smakat rårörd hallonsaft