Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 juli 2023

Allt jag fått lära mig - helgfråga

Allt jag fått lära mig (Educated : A Memoir) av Tara Westover tipsade Anders Hansen i morse i svt:s morgonnyheter. Tara Westover bor på en gård vid bergets fot i Idaho bor med sina föräldrar och sex syskon. På somrarna hjälper hon sin mamma att koka örter och på vintrarna arbetar hon i sin pappas skrotverkstad. När hon får ett stålrör genom benet, eller när hennes storebrors ben börjar brinna, åker familjen inte till sjukhuset, hennes mamma behandlar såren med örtomslag. Familjen är mormoner och survivalists - de lever helt avskärmade från samhället. Tara är 17 år när hon för första gången sätter sin fot i en skola. Hon har aldrig hört talas om Förintelsen, Kennedy, Martin Luther King.

Helgfråga. Sommaredition Tipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater eller något annat skoj, hos: Mia.

14 kommentarer:

Robert W sa...

Har boken verklighetsbakgrund?

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, ja, självbiografisk.

Klimakteriehäxan sa...

Bra bok. Hon har lyckats göra sig fri och skapa sitt eget liv, så fantastiskt.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, kan vara svårt i religiösa hem.

Christina Karlsson sa...

Det där låter kämpigt, men en bok jag gärna skulle läsa. Intressant.
Njut vidare av dagen!
Christina

Hanneles bokparadis sa...

Christina, en riktigt bra läsvärd bok.

Anna i Portugal sa...

Tack, det låter som en intressant bok.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, mycket bra bok.

Åsa sa...

Känner till boken men har inte läst den. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, en riktigt bra intressant tänkvärd bok.

Lena sa...

Den boken låter jätteintressant. Den måste jag kolla upp.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, verkligen värd att läsa.

Mia Eggimann sa...

Jag har boken så någon gång ska den bli läst

Hanneles bokparadis sa...

Mia, bra bok för bokcirkel också.