Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 juli 2023

En ung Jane Austen - fem en fredag

En ung Jane Austen (Becoming Jane) Brittisk-irländsk långfilm från 2007 se: HÄR.
Ett romantiskt drama baserat på en sann berättelse ur Jane Austens liv och som utspelar sig då hon är 22 år gammal och ogift. En av Hampshires mest välbärgade män frågar om Janes hand och hennes fattiga familj tackar ja åt henne. Samtidigt förälskar sig Jane i irländaren Tom Lefroy. Paret inleder en romans men Toms rykte och Janes familjs beslut sätter käppar i hjulet för deras kärlek. Regi: Julian Jarrold. I rollerna: Anne Hathaway, James McAvoy, Julie Walters, James Cromwell, Maggie Smith, Anna Maxwell Martin m.fl.

1 Vad gör du när du är som mest lat om sommaren? läser.
2 Hur spenderar du en aktiv sommardag? cyklar och promenerar.
3 Vad väntar du med tills september kommer? gör som vanligt.
4 Vad har du ännu inte gjort som du brukar på sommaren? gjort som vanligt.
5 Hur är dina sommarkänslor just nu? mår bra, myser i trädgården.

Ledigt Fem en fredag hos ElisaMatilda.

23 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tänkte se den härom dagen, men det blev inte av. Men det kan bli en bra film att se nu under sommaren.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, bra skådespelare, trevligt att se.

Hannas krypin sa...

Den vill jag se, tack för tipset.

Geddfish ♥ sa...

Det verkar som om du är nöjd med sommaren och trädgården och det skulle jag också vara. Härligt foto på dig!

Klimakteriehäxan sa...

Om man gör som vanligt och är nöjd med det är det väl härligt!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ barnbarnen varit och hjälpt till i trädgården 😍

Znogge sa...

Tack för tipset! Den måste jag se. Kan bli perfekt en regnig sommardag :D

Mrs Calloway sa...

så skönt att vara i trädgården. jag går ut så fort det inte regnar. sitta ute och läsa är skönt och strosa runt ch fundera om någon rosenbuske borde flyttas någon annanstans

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, härligt, helt kravlöst 🙂

femfemman sa...

Bra sommardag idag. Moln och sol ochv20 grader. Man kan göra vad man vill...eller ingenting. Vädret sätter inga käppar i hjulet.God helg!

Paula sa...

En skön och stresslös tillvaro i sommarlandet. Trevlig helg

BP sa...

Korta och koncisa svar, som vanligt. Ettan är vi helt överens om. Å vad är vanligt i ens liv...?

Kerstin Sjöström sa...

Jag läser också, härlig avkoppling, jag läser mer nu sedan jag började blogga 😎 massor med fina tips!

Hanneles bokparadis sa...

BP, det vanliga kan väl variera...

Kerstin, bokbloggandet har klart ökat läsandet 🙂

Susjos sa...

Läser och cyklar, sedär, vi har svarat likadant på de två första frågorna!
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, önskar detsamma!

Susie på Stjärnarve... sa...

Nog 17 läser jag, men det går otroligt sakta. Jag har svårt för att ligga och hålla i en tung bok och dessutom bläddra. Fördelen är att jag - som annars läser fort och mycket - tar "evigheter" på mig att läsa ut inbundna böcker...
KRAM-Susie

Ingrid sa...

Det är verkligen härligt att få mysa i trädgården. Det gillar jag också!
/Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Susie, finns olika sorters "kuddar" man kan stödja boken.

Ingrid, i Göteborg kan vi mysa ute nästan ett halvt år.

Violen sa...

Att läsa, cykla och promenera är härliga sommaraktiviteter!
Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

Violen, behövs inte så mycket mer.

KajsaLisa sa...

Missade det, såg programmet om Drottning Viktoria som ung innan, sen tyckte jag det räckte med brittiskt 1800-tal för den dagen. :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, riktigt bra, finns kvar på svtPlay