Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 juli 2023

svenska deckarfavoriter - tisdagstrio

Ann Rosman skriver om miljön runt Marstrand. Hon gör ordentligt research, hennes böcker bygger på verkliga händelser, personer och kvinnoöden. Plus lite fantasi.

Åsa Larsson som var väl den första som avvek från Stockholmsmiljön,  hennes Solstorm, årets bästa deckare 2004 i Kiruna-miljön.

Sara Strömberg som är uppvuxen i Jämtland och Västerbotten, skriver om Åre-miljön.

Svenska deckarfavoriter - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

20 kommentarer:

Mösstanten sa...

Solstorm är den enda jag har läst av dina idag. Läser ju inte ofta deckare.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag har börjat läsa mer deckare, Ann Rosman är bra.

znogge sa...

En bra trio som du presenterar. Svenska kvinnor ligger i framkanten när det gäller denna genre.

Klimakteriehäxan sa...

Måste läsa Rosman, har inte gjort det än. Gillar Åsa Larsson, inte förtjust i Strömberg.

Jokke sa...

Jag har läst endast Åsa Larssons Rebecka Martinssons serien av dessa.
Min Trio
1. Martin Beck -serie av Sjöwall- Wahlöö
2. Kurt Wallander -serie av Henning Mankell
3. Flickorna och Mörkret -serie av Camilla Grebe.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, känner till dina författare men inte läst, sett någon filmatisering.

Maria sa...

Åsa Larssons deckare är så bra! Blir nyfiken på Rosmans som jag aldrig hört om!
/Maria

Mrs Calloway sa...

har inte läst Rosman. men de andra båda har jag läst och gillat

femfemman sa...

Finns många bra kvinnor som skriver deckare. F.d polischefen i Ulricehamn, numera lärare på polishögskolan i Borås, Lena Mattijs har skrivit några deckare med koppling till verkliga händelser. Hon har förlagt dem till min hembygd... Borås-Ulricehamn... och man känner igen platserna då de beskrivs. Rekommenderas! Sen gillar jag Christina Larsson och hennes Ingrig Bergman-deckare. Visst känner jag igen en del platser i Gbg också.
En sombinte är så känd heter Seräth Mattson och skriver deckare som utspelar sig i Malmö från 40-tal och framåt. Allmänbildande deckare..utifrån den tid som var.
God eftermiddag!

Monika sa...

Det är inte ofta det händer att jag har läst alla tre i din trio, men plötsligt händer det 😁

Hanneles bokparadis sa...

Riktigt bra kvinnor alla tre!

Robert W sa...

Solstorm har jag faktiskt läst, men det var längesen.

Mia Eggimann sa...

Ann Rosman är riktigt bra

Lena sa...

Har läst böcker från alla tre serierna.

Hanneles bokparadis sa...

finns bra deckare för alla smaker.

Anna i Portugal sa...

Sara och Åsa har jag läst, men inte Anna!

Cinnamon sa...

har läst några böcker av Åsa Larsson men inget av de andra två. Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Ann Rosman är favorit.

Ugglanoboken sa...

Strömberg hade jag ju också, och Åsa Larssons deckare är riktigt bra, tycker jag!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, finns något för alla smaker.