Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 juli 2023

norskt - VM-kultur

Tyckte mycket om Karl Ove Knausgårds senaste trilogi.


Tyckt mycket om Hanne Ørstavik, köar för hennes senaste ti amo.
Trilogin av Jon Fosse fick Nordiska rådets litteraturpris 2015, är en kärlekstrilogi om Asle och Alida, aktuell berättelse om två utsatta människor som försöker finna en plats i världen.

Vilken norsk kultur vill ni tipsa om? undrar: Enligt O.

7 kommentarer:

Znogge sa...

Tack för den trion. Knausgård verkar vara vara i ropet just nu.

enligt O sa...

ørstavik har jag faktiskt inte läst något av, tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Knausgård skriver vackert, Ørstavik är intressant författare.

Klimakteriehäxan sa...

Totalt hjärnsläpp här - kollade frågan men glömde skriva ett inlägg ... finns ju jättemycket norskt att njuta av!
Vet du att man numera alltid kopplas vidare från din blogg till en konstig investeringssajt???

Hanneles bokparadis sa...

investeringssajt är tillfälligt, försvinner snart, syns inte i stationära, bara ibland i min iPad

Klimakteriehäxan sa...

Jag kopplas vidare till den där sajten varje gång jag är här. På laptoppen. Har varit så ett tag nu. Konstigt tycker jag!

Hanneles bokparadis sa...

ser det aldrig på stationära