Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 juli 2023

Verity av Colleen Hoover

Verity (2023) av Colleen Hoover.
Lowen Ashleigh står på ruinens brant när hon får sitt livs erbjudande. Jeremy Crawford, make till den bästsäljande författaren Verity Crawford – som skadats allvarligt i en olycka – hör av sig för att erbjuda henne jobbet att skriva klart Veritys succéserie.
Lowen anländer till det Crawfordska hemmet med förhoppningen att hitta tillräckligt med material för att ta vid där Verity slutade. Vad hon inte förväntar sig är att hitta Veritys opublicerade självbiografi, där sida efter sida är fylld av isande bekännelser – bland annat hennes minnen från den natt då familjens liv oåterkalleligt förändrades.
Till en början håller Lowen manuset gömt från den sörjande maken. Men i takt med att hennes känslor för Jeremy växer inser hon att hon antagligen skulle vinna på att han läste det. Oavsett hur hängiven Jeremy är sin skadade fru kan han knappast fortsätta älska henne efter en så skrämmande bekännelse... Modernista.
Verity är den tredje romanen av Colleen Hoover på Modernista, efter Minnen av honom och Ångrar dig.

"Jag är väldigt medveten om min kropp, vad jag äter, hur jag ger den näring, hur jag håller den i form. Eftersom jag under min uppväxt såg min mamma bli allt tjockare i takt med att hennes lathet ökade, tränar jag varje dag och ibland två gånger om dagen.
Väldigt tidigt lärde jag mig att en människa inte består av en enda sak. Vi består av två saker som utgör helheten.
Vi har vårt medvetande, vilket inkluderar vårt sinne, vår själ och allt som vi inte kan ta på.
Och så har vi vår fysiska varelse, som är den maskin vårt medvetande förlitar sig på för sin överlevnad.
Om du jäklas med maskinen kommer du att dö. Om du ignorerar maskinen kommer du att dö. Om du tar för givet att ditt medvetande kommer att överleva maskinen kommer du att dö kort efter att du har insett att du hade fel.
Det är egentligen väldigt enkelt. Ta hand om din fysiska varelse. Ge den vad den behöver, inte vad ditt medvetande säger åt dig att den vill ha. Om du ger efter för sinnets begär som bara kommer att skada kroppen, är du ungefär som en svag förälder som inte klarar av att stå emot sitt barn.
" (sid 96)

2 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Den skippar jag :)

Hanneles bokparadis sa...

en spännande bok där man får hålla andan ibland