Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 augusti 2023

litterär plats i Jämtland - fem en fredag

precis kommit hem från Järpen i Jämtland.
Ronja Rövardotter är 3-åringens favorit just nu.

Vi har besökt Ristafallet under Järpen besöket.
Astrid Lindgren var bekant med platsen. Mäktigt, det dånar.

1. Kan du nå ner till tårna om du böjer dig framåt? inga problem! 🙂
2. Vad är något du gör långsamt? jag är långsam med det mesta.
3. Vad kommer du snart börja med igen? bli flitigare med träning.
4. Hur behåller du sommarkänslan? sommaren fortsätter till 7 oktober i Göteborg.
5. Har du något planerat för hösten? vi har en resa att se framemot.

Mjukstart Fem en fredag hos: ElisaMatilda

28 kommentarer:

Znogge sa...

Vilken härlig resa ni har haft. I Järpen har jag varit men det var länge sedan.
Vi har också en liten resa att se fram emot men det blir redan nu i augusti och en kortare sådan.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, helt underbara dagar hos sonens familj, även kortare resor är fina.

Kerstin sa...

Så skönt att ha en resa att se fram emot. Vi väntar - får bli när valpen har fyllt ett tidigast men sen så :)

Carita Liljendahl sa...

Ja, man blir ju långsammare med åren, men - vem har bråttom egentligen? :-)
Ronja Rövardotter är bra!
Och det där med sommar, jag tycker vi har den till mitten av september - men härligt att höra att ni har den ännu längre i Göteborg 🥰

Hannas krypin sa...

Inga problem för mig heller. Vilken fantastiskt plats Ristafallet är. Dit vill jag helt klart åka.

Ingrid sa...

7 oktober? Det var ett exakt datum! September kan vara fin på Gotland, men jag tycker nog att hösten kommer någon gång i mitten på den månaden.
Ha en fin helg1
/Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

den heliga Birgittas dag den 7 oktober är ofta fint i Göteborg

Geddfish ♥ sa...

Vackert där uppe i Jämtland. Jag har varit i Järpen och sett Ristafallen, det är nog 20 år sen, jag och maken åkte runt lite överallt och återsåg min barndoms ena sommarlov. Som 8-åring var jag nämligen sommarbarn hos en familj i Hålland.
När jag var yngre var jag väldigt vig men idag är det sämre.
Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ verkligen fint i Jämtland, hela året.

Rämmengården sa...

Ronja Rövardotter är så bra. Jag läste den flera gånger som barn. Jag älskar filmen.

Mösstanten sa...

det verkade som om ni har haft en fin resa. Jämtland är fint, det lilla jag har sett av det.

femfemman sa...

Fina bilder från en härlig trakt.
Långsammare blir man med åren, men lite mer uthållig... så känner jag det iaf.
Tårna når jag... och resa till de trakter du besökt förra hösten är planerad. Dock med enbart "lätta" vandringar.... God fredag!

Mrs Calloway sa...

har varit i Jämtland men inte i Järpen. ser fint ut. augusti brukar vara mera höst än september. gillar inte fuktiga våtvarma augusti. men i september är luften hög och himlen klar och solen strålar. hoppas jag

Hanneles bokparadis sa...

Soliga sensommardagar är fint! 🍁🍂

BP sa...

Kul att vi är så många som fortfarande (trots "hög" ålder) når ner till golvet med fingerspetsarna.
Så i Göteborg fortsätter regnvädret till 7 oktober - hahaha:-)

Kerstins bokblandning sa...

Ristafallet är fint, jag bodde ju ett läsår på Folkhögskolan intill, (Året innan Ronja spelades in där) Blev många promenader kring Ristafallet

Hanneles bokparadis sa...

Verkligen vackert där, så ren luft, lava växer på träden.

Susjos sa...

Härligt med en resa till Jämtland! Och ja, vill gärna ha sommaren kvar till min namnsdag den 7 oktober!
Ha det fint!

Anna i Portugal sa...

Det är så häftigt med vattenfall! Kul att ha en resa att se fram emot.

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, med stor sannolikhet dröjer sommaren kvar 🙂
Jag
Anna i Portugal, en inställd resa som blir av nu.

http://kraka.moah.se sa...

Berätta mer om den förlängda sommaren i Göteborg. Har aldrig hört att den pågår till 7 oktober och jag har ändå bott där en period i livet.

Madde sa...

Vilken natur vi har i Sverige, helt fantastisk. Att vara tre och gilla Ronja Rövardotter är inte illa.

Hanneles bokparadis sa...

Kraka, den heliga Birgittas dag den 7 oktober är ofta fint i Göteborg 🙂

Madde, barnbarnet leker Ronja på olika lekplatser 💙

Paula sa...

Min treåring, barnbarnsbarnet, hon gillar Spiderman just nu.
Ja ni har nog sommar längre än vi uppe i Dalarna, men jag älskar hösten, sept-okt, sen går jag i ide.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Spännande ändå hur olika det kan vara.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag älskar hösten men går inte i ide 🍂 🍁

Saramadeleine, Sverige är rik på underbara platser.

Susie på Stjärnarve... sa...

Här brukar sommaren hålla i sig september ut iaf, men i år verkar hösten redan kommit. Efter den fantastiskt varma och torra sommaren har augusti bjudit på massor av regn och i natt även ett obehagligt åskväder!
Ristafallet besökte jag som ung tonåring tillsammans med mina föräldrar när vi åkte runt på en sommarsemester. Var imponerande...
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, kvällarna är fortfarande ljusa, sommaren är kvar lite till.