Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 augusti 2023

Rent, vitt, slätt och några livstycken - Fem en fredag

Rent, vitt, slätt och några livstycken, se: HÄR.
Filmen är en musikalisk och poetisk hyllning till de arbetande kvinnorna på en tvättindustri i Norrköping. Funderingar över livet, glädjen och nödvändigheten av att ha ett arbete. En film av Kåge Jonsson och Håkan Pieniowski.

Vad gör du när du känner dig aktiv?
tränar 🏋️‍♀️
Vad gör du när du lär dig något? lyssnar och pratar med barnbarnen.
Vad gör du när du har tråkigt? har aldrig tråkigt.
Vad gör du när du gör något för dig själv? har mycket egentid, läser.
Vad för aktivitet vill du prova på? fått prova mycket, testat segla RS500:

Aktiviteter Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

20 kommentarer:

Mösstanten sa...

Alltid bra med tips. Dokumentärer om arbetande kvinnor är inte särskilt vanliga.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, underbar musik, sevärt program.

Mrs Calloway sa...

barnbarnen har mycket att lära ut och de tycker att det är roligt att göra det också. och att ta del av deras tankar är också fint

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, och barnbarnen tycker om att förklara saker de kan bättre 😍

Znogge sa...

Med en bra bok har man aldrig tråkigt :D Visst är det roligt att prata med barn. De har så många tankar och ibland ser de andra möjligheter än vad vi vuxna gör. Inte alltid genomförbart men fantasin är härlig :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, vilken rikedom att lära av barn! 🩵

Hannas krypin sa...

Segla hade varit roligt att prova på. :-D

Geddfish ♥ sa...

Jag har alltid gillat att åka båt av alla de slag. Dock inte segelbåt, lite för farligt för min smak, så är det bara, men det ser väldigt tjusigt ut!

Kerstin sa...

så underbart att du aldrig har tråkigt!

Hanneles bokparadis sa...

jag var gask med en kvinna som är duktig seglare, två av sönerna seglar ⛵️

BP sa...

Har inte heller tråkigt. För det mesta håller jag på med nåt jag gillar.
Har kappseglat när jag var ung - mellan 17-27. Det var rätt roligt, men jag tyckte att fotboll var roligare.

Paula sa...

Känner inte till olika segelbåtar, men seglat med vanlig liten båt har jag gjort. Blir tokig på att hamna på en massa spamsidor här hos dig. Filmen om tvätteriet låter lite kul, bodde ju länge i Fredriksberg där alla kvinnor o några män jobbar i Landstingstvätten eller i hemtjänsten...

Rämmengården sa...

Så mysigt med barnbarn.skönt att aldrig ha tråkigt.

Hanneles bokparadis sa...

man lär sig mycket när man umgås med barnbarn 🙂

Susjos sa...

Visst är det underbart att umgås och lära sig saker av barnbarnen, njuter varje sekund med Samuel!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, känner mig rik i barnbarnens sällskap 💕

Klimakteriehäxan sa...

Man ska ha liiite tråkigt emelanåt, tror jag. Så uppskattar man de fina stunderna mer!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, uppfattar inte det riktigt så, men visst kan vi ha det tråkigt med barnbarnen ibland, definitionsfråga… men vi trivs alltid tillsammans oavsett 🥰

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Ja nog ger träning styrka.

Hanneles bokparadis sa...

SaraMadeleine, viktigare ju äldre man blir.