Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 september 2023

Australien - tisdagstrio

jag är född i Åbo
jag är född i Åbo, som urinvånare aborigin

Törnfåglarna
(1977) av Colleen McCullough fick jag av min dåvarande "svärmor" på min 28-års dag, har läst och sett filmatiseringen, starkt.
Crimson Lake (2018) av Candice Fox berättar om polisen Ted som verkligen råkade vara på fel plats på fel tid.

Australienska serien Hemma igen har vi njutit av i svt. Underbara miljöer, vackra kläder à la 1960-tal, bra skådespelare, historia.

Australien - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Törnfåglarna såg jag som tv-serie en gång i tiden. Gripande, minns jag att den var.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det var på 1970-tal

Maria sa...

Törnfåglarna är ett starkt läsminne! Min första tegelsten tror jag.

Klimakteriehäxan sa...

Stort plus för den t-tröjan!!!
Och en gemensam titel har vi dessutom.

Mrs Calloway sa...

Crimson Lake har jag också med. Törnfåglarna minns en ju. Hemma igen var en fin serie

boksuddis sa...

Haha, åh, hur kunde jag glömma Törnfåglarna! Det är väl ursprunget till alla böcker som utspelar sig i Australien? :)

Znogge sa...

Törnfåglarna minns jag från TV och tyckte den var väldigt bra.
Vilken passande tröja till dig!

Hanneles bokparadis sa...

den tröjan blev en bra souvenir 🙂

Anna i Portugal sa...

Törnfåglarna var jag så fast i. Både boken och TV-serien. Kul tröja!

C.R.M. Nilsson sa...

Jag trodde att Törnfåglarna skulle bli veckans populäraste bok :)

Robert W sa...

Törnfåglarna som TV-serie följde jag. Boken har jag aldrig läst. Pluspoäng för tröjan!

Mia Eggimann sa...

Törnfåglar hade jag också med kommer inte ihåg när jag fick den dock.

Monika sa...

Jag har läst både Törnfåglarna och Crimson Lake 😊

Cinnamon sa...

Törnfåglarna och Crimson Lake har jag lässt.

Hanneles bokparadis sa...

inte så ofta man läser australienskt, nästan min favorittröja 👚

Fialia sa...

Törnfåglarna gick när jag var liten, minns inte om jag tittade då, men jag är nyfiken på boken.

Hanneles bokparadis sa...

Fialia, boken finns kanske på biblioteket.