Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 september 2023

fina boktitlar - kulturfråga

Jag är förtjust i korta och långa titlar, några favoriter:
Den korta titeln: H av Åsa Nilsonne.
Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött
av Alex Schulman börjar med ensamhetskänsla och utanförskap, underbar kärleksförklaring till frun.
Han önskar att hans älskade vore död av W. B. Yeats.
Och ett skepp med sju segel och femti kanoner ska försvinna med mig av Bodil Malmsten.



Vilka är dina favoritboktitlar och varför gillar du dem? undrar: Enligt O i veckans kulturfråga.

6 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Schulmans var den första jag tänkte på.

Znogge sa...

Det är något visst med långa titlar ja för man blir liksom lockad redan där.

Hanneles bokparadis sa...

visst är de fina lockande titlar 📚

Lotten sa...

Ja, visst lockas man av de långa titlarna som är poesi!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, titlarna har stämt ganska bra med innehållet.

enligt O sa...

Malmstens titlar tycker jag om, kanske mest De från norr kommande leoparderna.