Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 september 2023

brittiskt loppisfynd

Landskapets lycka : vandringar och poesi i brittiska landskap (2005) av Håkan Anderson, med illustrationer av författaren. Jag hade en känsla av att där finns en bok som väntar på mig.

De brittiska landskapen från Shetlandsöarnas karga klippor, över skotska berg och nordengelska hedar till lummiga parklandskap och lätt över svämmade låglandsmarker rymmer alla olika poetiska förutsättningar. Me n i poesin finns det plats för dem alla. Och de brittiska poeterna är många, från hovpoeter som William Wordsworth och ted Hughes till lokal t förankrade som George Mackay Brown och Idris Davies. Från framgångsr ika storsäljare som John Betjeman och Dylan Thomas till nästan glömda som Edward Thomas och Ivor Gurney. Landskapets lycka är ett antal högst personligt valda möten med några av dessa landskap och dess skildrare, från Shetland i norr till Cornwall längt nere i sydväst.

7 kommentarer:

Mösstanten sa...

En bok som måste vara fin att ha för den som intresserar sig för brittisk litteratur och kultur.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, speciellt som jag läst författarna och bekant med platserna.

Znogge sa...

Vilken intressant och trevlig bok!

femfemman sa...

Bilderna låter lockande... men med tanke på hur svårt det är att förstå rn del svensk poesi, så blir det ännu svårare på engelska. I guess! God måndag

Hanneles bokparadis sa...

glad att jag ramlade på den här boken 🙂

KajsaLisa sa...

Det ser ut som du gjort ett fynd här.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, absolut!