Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 oktober 2023

hemligheter - tisdagstrio

Vår man i Havanna (Our man in Havana)
av Graham Greene berättar om dammsugaragent som blir hemlig agent. Inte bara komedi utan allvar, för fyra år senare bröt Kubakrisen ut på samma plats, fast inte i form av jättedammsugare utan som riktiga raketer.

Vindskyffet : ett poem (1962) av Danilo Kiš är en poetisk kärleksroman, berättaren sitter i sitt kyffe, skriver om skrivandet, om skrivandets vånda, brev till sin Eurydike, dricker och träffar andra, gömmer sig för hyresvärdinnan.
Major Pettigrews sista chans
av Helen Simonsos berättar om kärlek i vuxen ålder mellan en änkling och en affärsinnehavare. Varken Major Pettigrew eller Mrs Ali gillar den yngre generationens uppsikt över deras liv, de drömmer om att rymma till en stuga på hemlig ort med rum fyllt av böcker.

Hemligheter - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

14 kommentarer:

Cinnamon sa...

Har inte läst någon av dina böcker men känner igen Vår man i Havanna. Tack för tipsen!

Mösstanten sa...

Vår man i Havanna har jag läst, men länge sedan. De andra två blir jag nyfiken på, särkilt Vindskuffet.

Ugglanoboken sa...

Vindskyffet kände jag inte alls till - verkar intressant! Har läst annat av Greene, men faktiskt aldrig Vår man i Havanna.

Hanneles bokparadis sa...

hemligheter är ganska vanligt tema i böcker 🙂

Anna i Portugal sa...

Hemligheter finns det i väldigt många böcker, men de du valt är okända för mig.

Maria sa...

Spännande tips! Vill läsa alla!

Robert W sa...

Vindskyffet är ett ord man inte hör så ofta. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, lägenheterna är lite större nu...

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst några av dina men den sista känns bekant.

Sara Pepparkaka sa...

Major Pettigrews sista chans funderade jag på att läsa någon gång.

znogge sa...

Ettan och trean har jag läst och nummer tre tyckte jag om. Hemligheter är vanligt förekommande i många böcker. Ett säkert inslag helt enkelt.

Hanneles bokparadis sa...

tyckte mycket om Simonsons bok.

C.R.M. Nilsson sa...

Den enda av dina som jag känner igen är ju Vår man i Havanna. Annars var det okända titlar för min del.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, olika men alla tre bra.