Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 oktober 2023

nobelpristagare - kulturfråga

Igår fick vi den 5:e kvinnliga Nobelpristagaren i fysik, Anne L’Huillier jobbar i Lund. Det är verkligen kul. Jag hänger framför tv:n hela veckan, lär mig massor om modern forskning.
Litteratur är jag dålig på att gissa, men de senaste åren har jag lyckats läsa flera litteraturpristagare innan de fått priset. Karl Ove Knausgård skulle platsa.

Vem vill du helst se som årets nobelpristagare i litteratur? Vem tror du att det blir? undrar: Enligt O.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Visst är det roligt med en kvinnlig pristagare för det finns så många duktiga kvinnor i en förr så dominerad mansvärld.
När det gäller pristagaren i litteratur har jag slutat att gissa. Har aldrig lyckats pricka rätt någon gång så det är bara att vänta och se.

femfemman sa...

Spännande med de otroliga upptäckter som forskarna gör! Så fascinerad.
Nobelpris i litteratur? Ja, inte blir det till de författarna som jag läser, det är jag säker på. God onsdag!

Hanneles bokparadis sa...

Man lär sig verkligen mycket denna vecka, svåra saker förklaras på nästan begripligt sätt 🙂 både i tv och i tidningar.

Mrs Calloway sa...

Knausgård hade varit väldigt trevligt

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Karl Ove Knausgård skriver väldigt vackert

Anna i Portugal sa...

Jätteroligt med en kvinnlig nobelpristagare, och en svensk dessutom. Kan tänka mig du lär dig massor om du hänger med :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, alltid intressant med ny forskning, det händer så otroligt mycket 🙂

enligt O sa...

Det blir tufft för Knausgård nu när Fosse fått priset.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, kommer nog att dröja länge för nästa norska författare, men Fosse är bra.