Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 oktober 2023

Midnatt i Paris i svtPlay

Midnatt i Paris (Midnight in Paris) Regi: Woody Allen,
Amerikansk-spansk långfilm från 2011, se: HÄR.
En romantisk komedi om amerikanske Gil och hans fästmö Inez som reser till Paris tillsammans med hennes föräldrar. Inez är mest intresserad av att shoppa och roa sig men hos Gil väcker Paris glömda minnen och han blir allt mer övertygad om att den väg han valt i livet inte är den rätta för honom. En rad oväntade händelser ställer allting på sin spets och snart är ingenting sig likt, han umgås med kulturella och litterära giganter. I rollerna: Owen Wilson, Rachel McAdams, Marion Cotillard, Tom Hiddleston, Léa Seydoux m.fl.

10 kommentarer:

Mösstanten sa...

Midnatt i Paris är bara helt underbar. Så härligt med dessa kulturpersonligheter som fanns i Paris på 1920~talet. Och lekfullheten, att huvudpersonen som lever i modern tid plötsligt befinner sig där.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en helt underbar film värd att se igen, fina Paris-bilder.

femfemman sa...

Gillar verkligen dina filmtips! Tack för detta! // Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, du kommer känna igen en hel del författarnamn… och längta till Paris.

Anna i Portugal sa...

Jag gillar Owen Wilson! Vet inte om jag sett den, ska kollas in, tack!

Hanneles bokparadis sa...

Anna I Portugal, synd att vi inte kom till Paris...

KajsaLisa sa...

Tänkte först inte se den men den var ju riktigt rolig, snacka om utanför boxen.
Men en sak retade mig lite Hemmingway refererade till Spanska inbördeskriget (1936)medan det utspelar sig på 20-talet.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, så långt hann jag inte tänka…

Lena i Wales sa...

Har sett att den finns på SVT, men inte ännu sett den. Borde nog göra det.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, många berömda konstnärer och författare dyker upp, och underbara Paris-vyer!