Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

05 oktober 2023

Grattis Jon Fosse! 🇳🇮 vilken bokform

Grattis till Nobelpriset! Trilogin av Jon Fosse fick Nordiska rÄdets litteraturpris 2015. Ur de tre böckerna Sömnlösa, Olavs drömmar och KvÀllning vÀxer fram en gripande kÀrlekshistoria. En bÄde klassisk och aktuell kÀrlekstrilogi om Asle och Alida, om tvÄ utsatta mÀnniskor som försöker finna en plats i vÀrlden. Fosse Àr snÄl med punkter och har en upprepande berÀttarstil, vill lÀsa mer av honom nÀr biblioteksköerna kortare. Fosse var lÀrare till Karl Ove KnausgÄrd, som ocksÄ lÀsvÀrd.

Trivs bÀst med pappersböcker. Ljudböcker gör mig sömnig. Pocket Àr toppen, mÄnga fÄr plats i bokhyllan och en i handvÀskan. LÀser Göteborgs-Posten och Vi LÀser i min iPad, gÀrna i sÀngen.

Vilken bokform gillar du bÀst, e-bok, inbunden, ljudbok eller övriga?

Veckans helgfrÄga hos: Mia.

24 kommentarer:

znogge sa...

Bara att gratulera honom. Ännu en författare som jag aldrig har lĂ€st nĂ„got av men ser att en hel del finns översatt till svenska sĂ„ sjĂ€lvklart ska jag lĂ€sa nĂ„gon av hans böcker. Det hör liksom till att lĂ€sa Nobelpristagarna.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Jon Fosse Àr ganska lÀttlÀst, fast han inte anvÀnder punkter... Biblioteksköer Àr lÄnga just nu.

femfemman sa...

Borde faktiskt testa att lÀsa honom. Vi Àr ju dock i samma litterÀra region. Mycket svÄrare med författare frÄn mer avlÀgsna lÀnder.
Pocket! Tveklöst! LĂ€tt att bĂ€ra med, lĂ€tt stt hĂ„lla i... och sĂ„ skickar man boken till Återbruket i Limmared!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, tycker du ska testa. Fosses böcker Àr inte speciellt tjocka.

Anna i Portugal sa...

Definitivt e-böcker vi Adlibris lÀsplatta. SÄ nöjd med den lösningen och lÀsningen :)

Mrs Calloway sa...

tryckta böcker bÀst. pocket allra bÀst. vill bÀra med mig och kunna stryka under

Mia Eggimann sa...

Jag har aldrig hört talas om honom och jag tror ej jag kommer lÀsa nÄgot av honom

Robert W sa...

Jag vill gÀrna prova att lÀsa nÄgot av Fosse, men jag har ingen brÄdska.

Även jag föredrar pappersböcker alla dar i veckan!

KlimakteriehÀxan sa...

Ska kanske leta upp nÄt av Fosse vad det lider. Men beskrivningarna av hans stil - fÄ eller inga skiljetecken, mÄnga upprepningar - skrÀmmer mig lite.

Hanneles bokparadis sa...

jag kommer absolut lÀsa mer av Fosse, kanske se en pjÀs av honom.

KajsaLisa sa...

Konservativ hÀr föredrar inbundet. Men eftersom jag lÀser rÀtt mycket historia vill jag slÄ ett slag för Youtube. LÀste för en tid sen en bok om slaget om Kursk. SÄnt Àr vÀldigt svÄrt att beskriva i bokform. Men jag hittade en massa dokumentÀrer som redde ut det.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, kollar sporadiskt i youtube, ser en del dokumentÀr i svtPlay.

Mösstanten sa...

Ja, grattis fÄr vi sÀga. SjÀlv ska jag börja lÀsa honom. Det har inte blivit av tidigare. Men snart sÄ.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, trevligt Norge fick vÀrdig Nobelpristagare.

Ylva sa...

Samma hÀr! Alltid papper, ibland pocket.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, och Ă€ldre böcker finns ofta bara pĂ„ papper 📖

Sandra J sa...

Jon Fosse har jag Ànnu inte lÀst. FÄr medge att jag har ganska dÄlig koll pÄ norsk litteratur, men har ganska nyligen upptÀckt Ingvild H RishÞis inspirerande författarskap. Vilken tycker du Àr styrkan i Fosses skrivande?

Du verkar ÀndÄ tÀcka hela spannet av bok- och tidningsformat. Jag gillar e-böcker och inbundna böcker. Det hÀnder att jag lyssnar pÄ ljudböcker, men jag fÄr svÄrare att komma in i berÀttelsen dÄ.

Hanneles bokparadis sa...

Sandra J, Fosse Àr ganska lÀttlÀst, de flesta kan hitta nÄgot i hans texter, inga krumelurer.

Lena i Wales sa...

Grattis till honom.
Jag lÀser bara pappersböcker, gÀrna pocket, lÀtta att lÀsa i sÀngen.
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, lÀser nÀstan aldrig i sÀngen... somnar.

Paula sa...

Jag hittade en titel pÄ bookbeat dÀr Reine Brynolfsson lÀser. Den ska jag lyssna pÄ först, sÄ fÄr vi se hur det faller ut

Hanneles bokparadis sa...

Paula, det kanske inte hÀnder sÄ mycket i Fosses texter, lite som Godot i Becketts texter.

Åsa sa...

Japp, pappersböcker ska det vara. :) Nobelpristagaren visste jag inte vem det var, men sÄ brukar det ju vara.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, hĂ€ngt framför tv:n hela veckan, mĂ„nga intressanta Nobelpristagare 🙂