Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 oktober 2023

sött och salt - fem en fredag

  1. Vad är du för kort för att göra? jag är 30 cm kortare än maken, så han får ofta vara behjälplig.
  2. Vad är du för envis för att göra? jag är duktig på att avsluta saker.
  3. Vad är du för rädd för att göra? håller mig gärna på marken.
  4. Vad är du för lat för att göra? städa, maken dammsög sist.
  5. Vad är du för ung för att göra? gör mycket olika saker tillsammans med alla sex barnbarnen, hinner inte dö än.

    Egenskaper Fem en fredag hos: ElisaMatilda.
Lasse Berghagen - en blandning av sött och salt
.
Till minne av bortgångne Lars Berghagen visas ett porträtt från 2020 när Lasse fyllde 75 år. En mångsidig man vars karriär som bl.a. vissångare, kompositör, schlagerartist, komiker och programledare gjort honom till en av våra mest kända och folkkära svenskar. I det här porträttet berättas historien om hans liv och den nästan sex decennier långa karriären. Trevligt program, se: HÄR.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Trevliga program behövs dagens värld. Han är en artist man minns.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en kunnig trevlig man, många låtar och artister man minns, även om man inte hängt framför tv:n, eller varit i huvudstaden.

Anna i Portugal sa...

Jag är för kort för att nå överallt, trots att jag är 178 :)

Znogge sa...

Jag håller mig också på marken i den mån det går :D

En fin och folkkär artist <3

Geddfish ♥ sa...

Jag är för kort, har krympt, får ha pall.

Lasse, alltid i våra hjärtan💖

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, då klarar du dig nästan själv!

Znogge, en fin artist som gett mycket glädje 🧡

Geddfish ♥ jag använder också mycket stadig pall 🙂

femfemman sa...

Måste se det programmet. Jag tycker att Lasse var den finaste artist som vi någonsin haft. Fin i sin framtoning och har skapat så mycket fin musik. Musik som håller över tid.
Funderar på om jag är lat. I vissa fall kanske. Är dock väldigt irriterad över lata/bekväma människor. Att avsluta något man påbörjat,d et är en självklarhet. Eller... jag vet att jag har ett påbörjat broderi sedan fyrtio år tillbaka i någon gömma. Såå... visst har både jag och solen våra mörka fläckar. Ganska många... God fredag!

Karoleen sa...

Man måste ha ork att orka leva... det är tragiskt men så är det ju... Hoppas du känner dig ung och jry länge för att njuta av tiderna med barnbarnen.

Mrs Calloway sa...

städa, diska, damma överlåter jag med varm hand åt maken. det är väldigt uppiggande att umgås med barnbarnen. var glad att du har dem så nära. och så är en ju nyfiken på allt möjligt

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, nyfikenhet håller en ung

Klimakteriehäxan sa...

Visst var/är det ett fint program om Lasse Berghagen!
Tycker han dog onödigt tidigt och delar din tanke om att man vill hänga kvar ett tag till. Fast jag kom inte på det när jag skrev mina svar.

Kina sa...

Ibland kan det vara bra att vara både kort och lat. Då kan man få hjälp med en del tråkiga saker!
Tråkigt var det också att höra om Lasse Berghagens bortgång. Han var en glädjespridare av stora mått. Men det är livets gång!
Ha en fin helg!

Susjos sa...

Vill också se det programmet om Lasse Berghagen!

Jag är inte heller så lång, är tacksam att min man är det!
Ha en fin helg!

BP sa...

Min man var också 30 centimeter längre än jag. Så det var han som fick hiva ned allt från de översta hyllorna i skåpen.
Städning var även mitt svar till fråga 4. Dammsugning är ju rentav skadlig för ryggen, vilket är min "ursäkt" då jag redan har ett ryggelände;-)
Tänkvärt sista svar.

Bilden du lagt upp är en höjdare:-)

PS. Lasse Berghagen var en fin artist. Och "Teddybjörnen Fredriksson" min absoluta favoritlåt. Den är kult. DS.

Hanneles bokparadis sa...

Lars Berghagen är verkligen kult, fin kavalkad över flera decennier.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Sorgligt detta med Lasse. Han känns som en person som funnits jämt.

Susie på Stjärnarve... sa...

Lasse Berghagen var en mycket trevlig person med många strängar...
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Lasse Berghagen var verkligen aktiv många decennier.