Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 oktober 2023

underskattad bok - helgfråga

Själv skriver jag inte att någon borde läsa en bok, berättar bara om böcker jag tyckt om. Bokhandeln i fyrtornet (The Lighthouse Bookshop 2023) av Sharon Gosling köade jag på biblioteket. I hjärtat av en avlägsen by nära Aberdeenshirekusten i Skottland står ett malplacerat fyrtorn. Det byggdes för 200 år sedan av en excentrisk markägare och inhyser nu den enda bokhandeln på flera mils avstånd. Nominerad till Årets Bok, så egentligen inte underskattad.

Kan du beskriva en bok som du tycker är underskattad och varför fler borde läsa den?
  Veckans helgfråga hos: Mia.

8 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Noll koll på den. Hur många romaner om bokhandlar kan det egentligen bli???

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, handlar om en gammal fyr, tyckte mycket om denna.

Mia Eggimann sa...

Oops den var jag inte alls förtjust i

Hanneles bokparadis sa...

Mia, riktigt fint slut också, helt i min smak!

Anna i Portugal sa...

Tror du har tipsat om den förut, den står i alla fall redan på min lista :) Trevlig fredag!

Hanneles bokparadis sa...

gillar miljön, människorna, allt

Åsa sa...

Ja, blir den nominerad till Årets Bok är den sannolikt inte så värst underskattad.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag tyckte mycket om denna.